Giant

Konferencja „Biurowce w Polsce 2014”

Za nami VII edycja konferencji Biurowce w Polsce
Konferencja Biurowce w Polsce odbywała się 20 i 21 października w warszawskim hotelu Hilton
VII edycja konferencji „Biurowce w Polsce”, zorganizowanej przez firmę Nowy Adres S.A. pozwoliła przyjrzeć się polskiemu rynkowi powierzchni biurowych z perspektywy dewelopera, najemcy i banku.

Spotkanie przedstawicieli firm, związanych z nieruchomościami biurowymi odbywało się 20 i 21 października w warszawskim hotelu Hilton. Blisko 280 uczestników miało okazję zapoznać się z problemami, z jakimi boryka się branża.

 

Ważne wnioski dla Warszawy

 

Konferencję „Biurowce w Polsce” rozpoczęła prezentacja Richarda Aboo, dyrektora Działu Powierzchni Biurowych Cushman & Wakefield, który przewidywał, że do 2016 r. poziom pustostanów w Warszawie może wzrosnąć nawet do 18 proc.

 

Dyskutując o Warszawie, uczestnicy konferencji nie pominęli zmian, zachodzących wewnątrz miasta – większej popularności Woli czy okolic Dworca Gdańskiego kosztem zagłębia biurowego na Służewcu. Mokotów będzie się bronił skalą i różnorodnością oferty. Praktycznie każda grupa najemców znajdzie tu coś odpowiedniego dla siebie, można wynegocjować sobie dobre warunki najmu. Co ważne, władze miejskie wreszcie zaczęły dostrzegać problemy tego rejonu i aktywnie współpracują z deweloperami na rzecz poprawy komunikacji. Pozytywny efekt miało też niedawne otwarcie pobliskiego fragmentu południowej obwodnicy Warszawy – mówił Rafał Mazurczak, dyrektor Działu Projektów Biurowych w firmie Echo Investment. Inwestujemy w wielu miastach regionu: Bratysławie, Pradze czy Budapeszcie i muszę powiedzieć, że w porównaniu z nimi władze Warszawy faktycznie chcą współpracować przy rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych. Gdzie indziej często zdarza się, że w ostatniej chwili decydujący głos o być albo nie być inwestycji ma lokalny konserwator zabytków skomentował Stanislav Frnka, country manager HB Reavis.

 

Podczas wystąpień dotyczących stolicy zwracano również uwagę na rosnące wymagania, stawiane pracodawcom przez wykwalifikowaną kadrę. W dłuższej perspektywie rynkiem będą rządzili pracownicy, tak jak już dziś jest w przypadku branży IT. W firmach tego sektora nie ma ludzi, którzy pracują w jednej firmie po kilkanaście lat. Kiedy dostają lepszą ofertę od konkurencji, bez sentymentów odchodzą. Pracodawcy widzą to i aby zatrzymywać pracowników, będą musieli oferować im coś ekstra, na przykład nowoczesne miejsce pracy z całym wachlarzem udogodnień, sklepów czy restauracji – uważa Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań i Doradztwa CBRE.

 

Stały temat – certyfikacja

 

Przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu kredytu na budowę projektu biurowego bierzemy pod uwagę takie czynniki, jak jego lokalizacja, infrastruktura komunikacyjna, standard, posiadane certyfikaty i wreszcie renoma oraz doświadczenie dewelopera – mówiła Beata Myrcik-Klimaszewska, dyrektor w Departamencie Finansowania Nieruchomości w Banku Zachodnim WBK. Czy rzeczywiście deweloperzy są dziś zobowiązaniu budować certyfikowane biurowce? Na to pytanie pozytywną odpowiedź dała m.in. Dorota Filant, associate director w banku Westdeutsche ImmobilienBank AG: Posiadanie przez biurowiec certyfikatu jest potwierdzeniem, że jest on dobrze zarządzany, na czym bankowi oczywiście zależy. Z punktu widzenia inwestorów takie projekty szybciej się sprzedają.


0.0
Napisz pierwszy komentarz