We wtorek, 1 kwietnia br., na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyły się 5. Targi CSR. Wydarzenie było okazją do spotkań oraz wymiany doświadczeń pomiędzy przedsiębiorcami, administracją publiczną, organizacjami społecznymi oraz przedstawicielami innych środowisk zainteresowanych tematyką społecznej odpowiedzialności w biznesie. Organizatorem wydarzenia było Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), natomiast branżowy patronat medialny nad targami objął portal e-biurowce.pl.
Oficjalnego otwarcia 5. Targów CSR dokonali wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński oraz Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB. W przestrzeni galerii Stadionu Narodowego swoje zaangażowanie w prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny i zrównoważony zaprezentowało ponad 60 wystawców, którzy zapraszali do zapoznania się z raportami ze swoich dobrych praktyk. Wśród eksponentów znalazły się takie firmy jak KPMG, KGHM Polska, PKN ORLEN SA, CEMEX Polska czy PwC Polska Sp. z o.o. W czasie targów prezentowały one swoje projekty ekologiczne, wolontariackie oraz programy zaangażowania społecznego. Obecne były również organizacje pożytku publicznego, m.in. Fundacja „Kocham Polskę", Fundacja Rozwoju Kwalifikacji STELLA VIRIUM oraz przedstawiciele Miasta st. Warszawy.
Spotkanie zorganizowane przez FOB było również okazją do powitania w szeregach Partnerów Strategicznych Forum nowych firm: Leroy Merlin, BASF, Jeronimo Martins Polska, a także Tesco Polska, Henkel oraz Bank Zachodni WBK. Firmy te dołączą do swego rodzaju społeczności promującej odpowiedzialne prowadzenie biznesu. W sumie grupa ta liczy już 43 Partnerów Strategicznych. Partnerzy Strategicznie FOB to liderzy odpowiedzialnego biznesu w Polsce, firmy które chcą się ciągle doskonalić, a także dzielić swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami z innymi – powiedziała Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu – Reprezentują różne branże, ale też różną strukturę własności, są to zarówno firmy z polskim kapitałem, jak i międzynarodowe korporacje, łączy je strategiczne podejście do odpowiedzialnego biznesu – dodała.
W samo południe prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłosiła Raport „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2013. Dobre Praktyki". W tegorocznej, 12 edycji Raportu znalazło się ponad 400 dobrych praktyk zgodnych ze standardem ISO 26000. Jak podkreśliła Mirella Panek-Owsiańska, jest to dotychczasowy rekord, który potwierdza, że odpowiedzialny biznes staje się coraz bardziej uznaną koncepcją wśród firm działających w naszym kraju. Szczególnie imponujący był wzrost udziału przedstawicieli sektora MŚP, który w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrósł o ponad 100 proc. Najwięcej praktyk firm zaprezentowanych w Raporcie dotyczyło obszaru "zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej". Objął on 170 inicjatyw takich jak inwestycje społeczne, współpraca z uczelniami czy działania charytatywno-filantropijne. W obszarze "środowisko naturalne" znalazło się 81 praktyk m.in. w kategoriach ekobiuro (np. Bank Zachodni WBK, Kronopol oraz UBS Poland Service Centre) oraz ekobudownictwo (np. Grupa Saint-Gobaim za projekt Multi-Comfort- nowy standard budownictwa). "Środowisko" było drugim najliczniej reprezentowanym obszarem dobrych praktyk w CSR. Do najmniej licznie reprezentowanych przez polskie firmy dobrych praktyk należą te z obszaru "prawa człowieka". Zgodnie z raportem w ubiegłym roku prowadzonych było 12 działań z tego zakresu, w tym głównie odnoszące się do tematu różnorodności i promocji kobiet w biznesie. Po ogłoszeniu raportu zaprezentowani również zostali laureaci konkursu dla dziennikarzy „Pióro odpowiedzialności". Tegorocznymi laureatami zostali Marcin Świejkowski, Robert Sroka oraz Joanna Solska.
Przez cały czas trwania targów obywały się liczne panele, warsztaty i dyskusje związane z szeroko pojętym odpowiedzialnym biznesem. Szczególnie dużo miejsca poświęcono tematyce nowego projektu FOB „Biznes na rzecz zrównoważonych miast”. Na ten temat wypowiadali się m.in. wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, urbanista Maciej Mycielski oraz Robert Moritz z TUP S.A., który opowiedział jak zrobić dobry interes na zrównoważeniu. Rozmowy z zaproszonymi gośćmi, a także relacje z bieżących wydarzeń w czasie trwania całego wydarzenia transmitowała internetowa TV CSR, która umożliwiła zainteresowanym uczestnictwo w imprezie także zdalnie.
Poza programem debat i prezentacji i stoiskami wystawców na odwiedzających targi czekało szereg różnych atrakcji. City Partnerships zorganizowało grę miejską, której celem było zaprezentowanie uczestnikom, jakie korzyści może przynieść współpraca międzysektorowa. Wielbiciele pracy twórczej mogli wziąć udział w warsztatach sitodruku. Do zbadania wieku serca zapraszało stoisko Polpharma SA (sponsor kampanii „Ciśnienie na życie”) , natomiast Drużyna Szpiku KGHM rejestrowała potencjalnych dawców szpiku kostnego. Zmęczeni uczestnicy wydarzenia mogli natomiast skorzystać z usługi masażu biurowego. 5. Targi CSR były zatem nie tylko okazją do wymiany wizytówek, ale również poznania tematyki odpowiedzialnego biznesu w nieco luźniejszej, przystępnej atmosferze.