Młodzi Polacy źle oceniają oczekiwania kompetencyjne pracodawców, wynika ze specjalnego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Według studentów, kompetencje miękkie są najmniej istotne, natomiast w rzeczywistości znajdują się w czołówce deficytowych umiejętności wśród kandydatów do pracy.
Jedynie 3,5 proc. ankietowanych w raporcie PARP uznaje, że komunikatywność i umiejętność pracy w zespole są ważne dla przyszłego pracodawcy. Według 3 proc. istotna jest umiejętność podejmowania decyzji, natomiast według 3,5 proc. - zdolność samodzielnej analizy i wyciągania wniosków. Poglądy pracodawców są jednak zgoła odmienne. Firmy zauważają deficyt kompetencji takich jak: kontakt z klientem (34 proc. respondentów), umiejętność rozwiązywania problemów (32 proc.), kompetencje interpersonalne (24 proc.), czy umiejętność pracy w grupie (22 proc.).
Młodzi ludzie muszą być świadomi, że rozwinięte kompetencje miękkie podnoszą wartość potencjalnego pracownika w oczach pracodawcy – mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Aby jednak uczniowie mogli nabywać umiejętności cenione przez firmy, konieczna jest solidna edukacja praktyczna bazująca na współpracy pracodawców ze szkołami i uczelniami. Kształcenie młodego pokolenia zgodnie z potrzebami rynku pracy jest obecnie jednym z największym wyzwań, jakie stoją zarówno przed systemem edukacji, jak i przed środowiskiem biznesu - podkreśla.
Raport opisujący współpracę biznesu z edukacją w Polsce opracowany został w ramach projektu Biznes dla edukacji, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.
Pełna wersja raportu w PDF znajduje się poniżej.
Pobierz PDF