Giant

Milion mkw. biur w budowie

DTZ prezentuje Przewodnik po rynku biurowym w Polsce, opisujący najważniejsze informacje z dziewięciu głównych miast.

Po pierwszych sześciu miesiącach 2013 roku Polska może poszczycić się 6,64 mln mkw. powierzchni biurowej. Aż 60 proc. wolumenu przypada na Warszawę. Pozostałe powierzchnie znajdują się w Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Lublinie i Szczecinie. Wśród rynków regionalnych, najbardziej rozwiniętymi są Kraków i Wrocław, natomiast, mimo słabszej pozycji, wyraźnie na znaczeniu zyskują Lublin i Szczecin.

W trakcie realizacji pozostaje obecnie ponad 1 mln mkw. powierzchni biurowej. Wpłynie to na dużą podaż w ciągu najbliższych dwóch lat i może mieć oddziaływanie na wzrost poziomu pustostanów.

Jak twierdzi Kamila Wykrota,  Dyrektor, Dział Doradztwa i Analiz DTZ, sytuacja na rynku powierzchni biurowych jest stabilna. Na niektórych rynkach można dostrzec wzrost aktywności najemców i deweloperów w stosunku do poprzednich lat. Rynek biurowy w Polsce dojrzewa, a wielkość nowej powierzchni rośnie dynamicznie. W rezultacie w ciągu kilku kolejnych lat konkurencja na tym rynku będzie coraz silniejsza, co zmusi właścicieli budynków do poszukiwania nowych rozwiązań, które uatrakcyjnią ich projekty oraz pozwolą na utrzymanie lub zwiększenie ich wartości. Dotyczy to zarówno nowo dostarczanych budynków, jak również niektórych starszych obiektów (zrealizowanych przed 2000 rokiem), które powinny przejść modernizację, aby spełniać wymagania obecnych najemców – mówi Kamila Wykrota.

Polski rynek nieruchomości wkracza w kolejną fazę cyklu koniunkturalnego, kiedy to umacnia się pozycja najemcy, natomiast wynajmujący musi przygotować produkt i ofertę w możliwie najbardziej atrakcyjny sposób w bardzo konkurencyjnym otoczeniu, jak zauważa Barbara Przesmycka, Dyrektor, Dział Powierzchni Biurowych DTZ. Czego poszukuje najemca? Zwraca on przede wszystkim uwagę na lokalizację, otoczenie, dostępność komunikacyjną oraz innowacyjne i efektywne sposoby wykorzystania powierzchni biurowej. Tak określone wymagania mają na celu stworzenie atrakcyjnych warunków zatrudnienia, wpływających na prestiż i sposób postrzegania firmy. Coraz więcej najemców zwraca również uwagę na “zielone” czynniki, realizując tym samym cele określone w filozofii działalności swojej organizacji, umacniając jednocześnie swój pozytywny wizerunek wśród pracowników oraz klientów – dodaje Barbara Przesmycka.

Pełna wersja raportu w PDF znajduje się poniżej.

Pobierz PDF

0.0
Tagi: DTZ
Napisz pierwszy komentarz