Ze względu na oszczędność czasu i kosztów w firmie rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania wideokonferencyjne. Stają się one coraz bardziej popularne nie tylko w korporacjach, ale i w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Rozwiązania wideokonferencyjne dosyć mocno ewoluowały w ostatnich latach. Jeszcze kilka lat temu infrastruktura wideokonferencyjna stanowiła kilka pudełek, teraz jest to przede wszystkim oprogramowanie, które można wdrożyć w środowisku wirtualnym. Firmy mają do wyboru chmurę prywatną, publiczną czy połączenie obu tych modeli i stworzenie hybrydy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Pawlikowski, ekspert ds. rozwiązań wideokonferencyjnych w MCX Telecom.
Popyt na systemy telekomunikacyjne ciągle rośnie, a firmy coraz częściej poszukują nowych rozwiązań. Systemy wideokonferencyjne wykorzystywane są m.in. w procesach rekrutacji, szkoleniach czy rozmowach z klientami i współpracownikami. Są one jednocześnie rozwiązaniami oszczędnymi. Firmy mające własne środowisko wirtualne muszą tylko zakupić oprogramowanie software. Mnogość modeli wdrożeń (chmury prywatne, publiczne czy rozwiązania hybrydowe) oraz elastyczne formy zakupu (czasowe subskrypcje licencji czy leasing) stanowią zachętę dla firm.
Dzisiejsze rozwiązania wideokonferencyjne są mocno zintegrowane z platformami Unified Communications, czyli komunikacji zunifikowanej. Tworzą one jednolite środowisko komunikacyjne. To istotne, ponieważ użytkownicy zyskują możliwość połączenia z dowolnego urządzenia oraz miejsca za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne typu tablet czy smartfon, a także bezpośrednio z przeglądarki internetowej – tłumaczy Piotr Pawlikowski.
Wideokonferencje stanowią oszczędność pieniędzy (już w ciągu roku może zwrócić się koszt wdrożenia systemu). Pozwalają one też na wzrost wydajności pracy i poprawiają komunikację w przedsiębiorstwie. Dostęp do usług Unified Communications stał się łatwiejszy dzięki rozwojowi technologii chmurowych.
Wideokonferencje stają się coraz bardziej popularne w administracji publicznej. Wykorzystywane są tu, aby poprawić organizację czasu pracy i pozwolić na odpowiednią komunikację wewnątrz i na zewnątrz urzędu. W kryzysowych sytuacjach z komunikacji tego typu korzystają też wojsko i policja.