Nowoczesne narzędzia IT wspomagają obsługę finansowo-księgową, zarządzanie, a także coraz częściej obsługę dostawców i gości. Pomagając w sprawowaniu tych funkcji jednocześnie mogą przyczynić się one do obniżki kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa danego budynku. Przy wysokiej podaży na rynku nieruchomości komercyjnych tego typu rozwiązania mogą być decydujące przy wyborze inwestycji przez najemcę.
Rośnie zainteresowanie informatyzacją wszystkich obszarów niezwiązanych z finansami i księgowością, które dotychczas były naturalnym obszarem do informatyzacji. Największe korzyści z wdrażania rozwiązań IT w obiektach komercyjnych to w szczególności obniżenie kosztów, optymalizacja procesów wewnątrz organizacji oraz wzrost zadowolenia najemców – mówi agencji informacyjnej Newseria Adam Penkala, współzałożyciel Velis IT Systems.
Coraz więcej rozwiązań IT służy zwiększaniu wartości danej powierzchni komercyjnych w oczach najemców. Obecnie informatyzacja obiektów biurowych nie skupia się wyłącznie na procesach wewnątrz organizacji, lecz jest ona nastawiona na także na sprawy klientów. Nowe rozwiązania ułatwiają im np. korzystanie z tradycyjnych przestrzeni biurowych. Dobrym przykładem jest opcja automatycznej recepcji czy systemu typu wirtualna recepcja w obiektach biurowych, logistycznych, produkcyjnych. Mają one na celu optymalizację i zwiększenie jakości obsługi gości dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym – wyjaśnia Adam Penkala.
Zmiany tego typu budują kształtują także pozytywny wizerunek danego miejsca. Dla przykładu wspomniana wcześniej recepcja jest pierwszym miejscem, do którego trafia klient lub partner biznesowy. Kształtuje zatem ona jego pierwsze wrażenie, które może okazać się bardzo istotne podczas późniejszego kontaktu.
Rozwiązania IT mogą również zwiększyć bezpieczeństwo obiektu. W szczególności, jeśli chodzi o bazy danych czy transparentność tego, co się dzieje w obiektach. Mamy dostęp do danych gości, dostawców czy raportów ewakuacyjnych, które w każdym momencie możemy wygenerować, sprawdzić, kto aktualnie i na których piętrach znajduje się w obiekcie, kto odpowiada za te osoby – mówi agencji informacyjnej Newseria Adam Penkala.
Wdrożenie i utrzymanie rozwiązń IT nie musi być kosztowne. Oprogramowanie coraz częściej udostępniane jest jako usługi (Software as a Service). Jak zauważa Adam Penkala: „(...) są to tzw. mikropłatności miesięczne, które są rozchodowane na wszystkich najemców czy na metry kwadratowe powierzchni. W efekcie są to niezauważalne płatności z perspektywy danego najemcy, ale znacząco podnoszące wartość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo czy optymalizację biznesu.