Coworking jest przestrzenią do pracy, wykorzystywaną głównie przez freelancerów, start-upy i mikroprzedsiębiorców. To alternatywa dla pracy z domu lub z kawiarni. Szacuje się, że biur coworkingowych jest obecnie ok. 8 tys., prognozy wzrostu są bardzo optymistyczne. Do końca 2016 r. może być ich nawet 10 tys., pięć lat temu było ich tysiąc – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Oskar Cięciel z Coworkingness, inicjator akcji Dni Otwarte Polskiego Coworkingu „Let’s cowork”.
Na rodzimym rynku coworking wciąż nie cieszy się dużą popularnością, choć pojawia się coraz więcej biur. Aktualnie w Polsce jest ich ok. 100, jednak świadomość korzyści z korzystania z tego typu lokali jest nadal niewielka – duża część freelancerów wciąż pracuje z domu lub z kawiarni.
Podstawową różnicą pomiędzy shared office a coworkingiem jest społeczność. To ludzie są najważniejsi, a nie stanowiska pracy, choć oczywiście w biurach coworkingowych znajdziemy dobry internet, ekspres do kawy czy przystosowane do pracy stanowiska. Natomiast istotą są interakcje, które zachodzą między ludźmi – przekonuje Oskar Cięciel.
Jak wynika z Global Coworking Survey 2015 dla 70 proc. osób korzystających z przestrzeni coworkingowych tzw. small talks stanowią istotę tego typu miejsc. Z kolei dla ponad 60 proc. kluczowe jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym. Połowa ankietowanych liczy natomiast, iż korzystanie z biur coworkingowych pomoże im w nawiązaniu nowych kontaktów zawodowych.
To, jak będzie rozwijał się trend coworkingowy w Polsce, zależy od tego, jak bardzo będzie się zmieniał model pracy. Na świecie i w Polsce obserwujemy przechodzenie na nielimitowany czas pracy. Ludzie coraz częściej nawiązują współpracę na zasadzie projektowej z organizacjami, coraz mniej czasu spędzają w jednej organizacji, zwłaszcza programiści, dla których kryterium jest to, czy projekt jest ciekawy, a nie jakie jest wynagrodzenie – tłumaczy inicjator „Let’s cowork”.
Rodacy coraz częściej podejmują decyzję o pracy na własny rachunek. Jak wynika z raportu „Polskie Start-upy Raport 2015” obecnie na rodzimym rynku funkcjonuje ponad 2,4 tys. start-upów. Pojawia się również więcej freelancerów. Z danych rejestru REGON wynika, że już niemal 3 mln osób prowadzi w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Powyższe dane stanowią szansę dla rozwju rynku biur coworkingowych.
Można wyróżnić dwa podstawowe modele coworkingowe. Jeden jest w pewnym sensie wtórny do organizacji zajmujących się start-upami, to fundusze venture capital. To przez nich tworzone są biura coworkingowe będące wylęgarnią start-upów. Inne nastawiają się na specjalistów, freelancerów, którzy nie są obecni na scenie start-upowej, ale są wysoko wykwalifikowanymi specjalistami – mówi Oskar Cięciel.
Coworking na fali
Na rodzimym rynku coworking jest nadal mało popularny, jednak z czasem będzie zyskiwał na znaczeniu.