Dolny Śląsk poprzez zakup nowych pociągów, a także wzrost częstotliwości połączeń rozpoczął realizację kolei aglomeracyjnej. Pierwsze efekty tego przedsięwzięcia oraz perspektywy rozwoju projektu przedstawili podczas konferencji prasowej, która odbyła się na Dworcu Głównym PKP we Wrocławiu, Marszałek Cezary Przybylski i Jerzy Michalak, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. W spotkaniu uczestniczył także Dariusz Chmura, Burmistrz Wołowa – pierwszego samorządu aktywnie zaangażowanego w inwestycję związaną z rozbudową kolei aglomeracyjnej.
Zarząd Województwa jest w trakcie rozmów z PKP PLK dotyczących budowy w stolicy regionu nowych przystanków kolejowych. Według przedstawicieli władz, powinny one powstać na wrocławskim Szczepinie, Ołbinie, Osiedlu Sobieskiego, Karłowicach i Maślicach. Ponadto w planach jest budowa nowych peronów w Iwinach i Mokronosie Górnym (wraz z parkingami przesiadkowymi Park & Ride), a także remont stacji Wrocław–Muchobór. W modernizację i rewitalizację linii kolejowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zainwestujemy 272 mln zł – powiedział podczas konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.
Inwestycja związana z rozwojem kolei aglomeracyjnej obejmie także uruchomienie dwóch nowych połączeń kolejowych: Wrocław Sołtysowice–Jelcz–Laskowice ze stacjami na Wojnowie i Miłoszycach oraz Wrocław–Świdnica ze stacjami na Bielanach Wrocławskich i w Sobótce.
Wierzę, że Dolnoślązacy przekonają się do kolei. Pierwszym krokiem w tym kierunku i świetnym przykładem jest odcinek Wrocław-Legnica, na którym na zmodernizowanych torach kursują nowe pociągi. Połączenie jest niesamowitym sukcesem, a pociągi na tej trasie jeżdżą pełne – mówił Jerzy Michalak, członek Zarządu Województwa. Chcemy przyspieszyć, będziemy rozwijać projekt kolejowy tak, aby do 2021 roku mówić o pełnym systemie kolei aglomeracyjnej – dodał.
W 2015 r. z usług kolei regionalnych skorzystało niema 16 mln osób, z czego ponad 12,5 mln w aglomeracji wrocławskiej. Ekspansja kolei aglomeracyjnej jest konieczna, aby zintegrować wschodnią i centralną część województwa. Obecnie łączy ponad 20 dolnośląskich gmin z Wrocławiem.