Rodzime przedsiębiorstwa wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2-5 lat. Jak wynika z raportu Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015”, przy wyborze nowych urządzeń firmy kierują się głównie jakością – odpowiedziało tak 69 proc. respondentów – a także niską ceną (67 proc.). Istotna jest również ogólna renoma producenta (37 proc.) oraz dostawcy (20 proc.). Cena dalej jest bardzo mocnym kryterium wyboru konkretnej oferty. Dlatego ponad 54 proc. respondentów odpowiada, że wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości produktowych czerpie z porównywarek internetowych – podkreśla Maciej Polak, PC business development manager w firmie Lenovo. Takim sam odsetek przebadanych firm uważa, iż najlepsze źródło informacji na temat urządzeń IT stanowią sklepy internetowe. Jedynie co trzeci respondent czerpie informacje ze specjalistycznych sklepów internetowych. Podobnie jest w przypadku rankingów publikowanych w internecie.
Istotne są także źródła znajdujące się poza siecią. Wśród nich najbardziej liczą się rekomendacje znajomych (42 proc. wskazań), fachowa prasa (38 proc.), a także informacje od dostawców (33 proc.). Z kolei rzadko wykorzystywanym źródłem wiedzy o sprzęcie internetowym są informacje z konferencji i spotkań (14 proc.) oraz blogów specjalistów IT (18 proc.).
Pytając o kryteria wyboru sprzętu mobilnego, otrzymujemy bardzo jednoznaczną odpowiedź. 84 proc. respondentów wskazało na wagę urządzenia. To czynnik, który decyduje o tym, czy urządzenie w ich rozumieniu jest mobilne czy ultramobilne. Często użytkownicy wskazywali także na wytrzymałość baterii i konstrukcji – Maciej Polak.
Najczęściej w firmach działających w sektorze MŚP wymieniane są netbooki – średnio po ponad 2 lata użytkowania. Około rok dłużej są wykorzystywane notebooki/laptopy, natomiast czas korzystania ze stacjonarnych pecetów jest najdłuższy i wynosi ok. 3,8 roku. Jako powód wymiany sprzętu respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu – odpowiednio 73 proc. i ponad 40 proc. – podkreśla Maciej Polak. Znaczniej rzadziej jest to upgrade nowego oprogramowania bądź konieczność zakupienia nowego sprzętu dla nowych pracowników. Takie przyczyny wskazuje 30–40 proc. respondentów – dodaje.