9 listopada br. odbyło się w Brukseli forum inwestycyjne Europa-Chiny, którego hasłem przewodnim była współpraca europejskich regionów z azjatyckim gigantem. Podczas wydarzenia Polskę reprezentowali m.in. prezes PAIiIZ Sławomir Majman oraz marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień.
Lokalne inwestycje, jak również działająca od niedawna siatka połączeń kolejowych pomiędzy Łodzią a Chengdu czy Warszawą a Suzhou są istotnymi elementami formującego się chińskiego Jedwabnego Szlaku. Osią unijnej współpracy z Chinami w przyszłości będą regiony, a Polska odegra w tym wiodącą rolę – przekonywał podczas forum prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Nowy Jedwabny Szlak jest kluczową składową zagranicznej polityki gospodarczej azjatyckiego giganta, który ma za zadanie wspierać import technologii, rozwój handlu i inwestycji. Urzeczywistnienie tych celów będzie możliwe dzięki m.in. zrealizowaniu szeregu międzynarodowych projektów infrastrukturalnych. Jak powiedziała podczas forum w Brukseli wiceszefowa Funduszu Jedwabnego Szlaku Wang Dan, obecnie Fundusz interesuje się sfinansowaniem inwestycji związanej z budową suchego portu w Łodzi, który pozwoli na transport towarów do krajów Unii Europejskiej. Chiny chcą włożyć w ten projekt 40 mld dolarów – komentował prezes PAIiIZ.
Z kolei marszałek Województwa Łódzkiego zaproponował, aby ze względu na rosnące znaczenie relacji na poziomie regionalnym między Chinami a UE, strona chińska stworzyła organizację na wzór unijnego komitetu regionów. Podmiot ten usprawniłby współpracę pomiędzy Chinami a UE, a także państwami Europy Środkowo – Wschodniej (EŚW) na szczeblu lokalnym. Aktualnie współpraca azjatyckiego giganta z EŚW odbywa się głównie przy pomocy Sekretariatu 16 +1, który ma siedzibę w Warszawie.