Stały dostęp do Internetu sprawia, że zmianom ulegają relacje sprzedawca – klient. Firmy chcące nadążyć za cyfrową rewolucją muszą skupić się na dopasowaniu produktów i usług do indywidualnych potrzeb. Ułatwia to cyfrowa transformacja biznesu. Cyfrowa transformacja to zmiana biznesu, w której klient znajduje się w centrum uwagi – wyjaśnia Simon Kaluža, dyrektor zarządzający SAP na region Europy Środkowo-Wschodniej. – To nowa rzeczywistość, która wymaga zrozumienia tego, w jaki sposób kontaktować się z klientem, jak się z nim komunikować, jak dostosować swoją ofertę tak, by mogła spełnić jego potrzeby. Musimy gromadzić wszystkie informacje zwrotne, które przychodzą od klientów i na podstawie tych danych możemy kształtować swój biznes zgodnie z jego potrzebami.
Zdaniem eksperta najważniejsza jest dziś wiedza na temat oczekiwań klientów zarówno wobec dostawcy usługi, jak i sprzedawcy towaru. Nie bez znaczenia pozostaje także sposób konsumowania i użytkowania zakupionych dóbr. Kolejnym krokiem jest znalezienie najlepszego sposobu komunikacji z klientem za pomocą różnych kanałów – stron internetowych, mediów społecznościowych, mediów tradycyjnych lub osobiście. Klienci dzisiaj zachowują się inaczej niż kiedyś. Dziś konsument, gdy chce kupić nowy produkt, może najpierw poszukać go w Internecie, potem zebrać opinie na jego temat w mediach społecznościowych, a następnie pójść do stacjonarnego sklepu i tam dokonać zakupu. Jeśli jesteśmy dostawcą usług, musimy bardzo pilnie śledzić wszystkie komunikaty oraz to, co i jak mówi się o produkcie za pośrednictwem wszystkich kanałów – podkreśla Kaluža.
Dyrektor SAP Polska dostrzega, że polskie firmy doceniają znaczenie cyfrowej transformacji i zdają sobie sprawę, że są muszą się do niej przystosować. Kluczem do sukcesu jest jednak zrozumienie, jak dziś zachowuje się pokolenie dwudziesto- i trzydziestolatków. Polska pod względem analizy danych jest liderem – ocenia ekspert. – Dużo rozmawiamy z firmami o wykorzystaniu omnichannel w handlu elektronicznym, o tym jak szukać różnych dróg dotarcia do klienta, w jaki postępować z dużymi zbiorami danych. Nie chodzi tu tylko o radzenie sobie z big data, ale o to, w jaki sposób wyciągnąć z tych źródeł naprawdę przydatne informacje do jeszcze lepszej obsługi klientów. W Polsce jest kilka firm, które robią olbrzymie postępy w tym zakresie, tutaj, na polskim rynku.
Cyfrowa transformacja oznacza też odwrót od tradycyjnych strategii zarządzania na rzecz procesów, czyli procedur prowadzących do rozwiązania problemu. Dzięki wprowadzaniu procesów i porządkowaniu spraw biznes się rozwijał – opowiada Simon Kaluža. – Firmy stawały się coraz bardziej globalne, bardziej powiązane ze sobą, częściej korzystały z outsourcingu. Wraz z rozwojem wprowadzały coraz więcej procesów. Problem polega na tym, że w pewnym momencie te procesy nawarstwiły się do tego stopnia, że zaczęły blokować biznes. I wtedy konieczne było obranie innego kursu. Trzeba wszystko upraszczać, a to oznacza, że trzeba się skoncentrować na tym, co ma znaczenie, iść za klientem i wiedzieć, jak mu służyć.