Globalna sieć stwarza ogromne możliwości w zakresie promocji i rozwijania działalności biznesowej. Portale internetowe, w tym także media społecznościowe pozwalają na prowadzenie nowoczesnych, zaawansowanych kampanii reklamowych i pozyskanie nowych klientów. Czy jednak potencjał Internetu jest w pełni wykorzystywany? Czy sklepu internetowego z płatnego serwera nie można by po prostu przenieść na Facebooka? Z pewnością ułatwiłoby to sprzedaż nie tylko w Polsce, ale też za granicą. Dlaczego jest to zatem nie możliwe?
Infrastruktura jest podstawą rozwoju gospodarki cyfrowej. Niezbędne są dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury szerokopasmowej, zarówno kablowej, jak i mobilnej. Jest szereg programów, które mają nam w tym pomóc, m.in. PO PC, ale też niezwykle ważne są inwestycje prywatne operatorów, którzy działają bez subsydiów, inwestując własne środki – uważa Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej w UPC Polska, firmie, która jest jednym z inicjatorów platformy Thinktankcyfrowy.pl.
Thinktankcyfrowy.pl łączy różne spółki i instytucje ukierunkowane na cyfryzację kraju – Dirlango, Facebook, Microsoft, Poczta Polska i UPC Polska. Przedsięwzięcie zostało ponadto objęte patronatem Krajowej Izby Gospodarczej. Jednym z obszarów działania wspomnianych firm będzie wspieranie rozwoju infrastruktury i koniecznych inwestycji w jej rozwój, co z kolei przełoży się na zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki i budowę nowoczesnego społeczeństwa. Rozwój Internetu uwolni potencjał nie tylko małych i średnich firm, ale też dużych korporacji. Zależy nam na tym, żeby szukać rozwiązań, które będą motywowały tych, którzy do dzisiaj nie działali cyfrowo, do ekspansji, innowacji i zwiększania efektywności w prowadzeniu działalności – wyjaśnia Gołos. – Chcemy też wskazywać na bariery, które właśnie uniemożliwiają rozwój i stworzyć platformę wymiany myśli, wymiany najlepszych praktyk i doświadczeń, które pomogą nam docelowo zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstw i konkurencyjność polskiej gospodarki.
TTCpl umożliwi dialog między biznesem, polityką a administracją, bowiem – jak przekonują eksperci – bez udziału strony publicznej cyfryzacja gospodarki nie jest możliwa. Rozwojowi technologii musi towarzyszyć dostosowywanie przepisów prawnych. Nie ma granic między państwami z punktu widzenia technologii, alez punktu widzenia regulacji one ciągle istnieją – mówi Jakub Turowski, head of public policy w Facebook. – Wyobraźmy sobie mały sklepik w Polsce, który chce eksportować swoje produkty. Technicznie rzecz ujmując, wystarczy stworzyć stronę na Facebooku i eksportować. Legislacyjnie istnieje gros barier, więc ten mały sklepik potrzebuje armii prawników, żeby dostosować się do 28 różnych reżimów prawnych.
Ekspert uważa, że zastała sytuacja jak najszybciej powinna ulec zmianie, gdyż dotychczasowe regulacje hamują wzrost gospodarczy. Z badania „Cyfrowa przyszłość Polski”, przygotowanego na zlecenie UPC w 2013 roku, wynika, że do 2020 roku udział Internetu w PKB może wzrosnąć do 9,5 proc., co oznacza wkład w gospodarkę na poziomie 200 mld zł. Cyfryzacja wpłynie także na większą konkurencyjność na globalnym rynku. Stany nie czekają, Korea też nie. W Europie mamy cudowny potencjał pod względem wiedzy i infrastruktury, ażeby też być liderem w rozwiązaniach cyfrowych. Musimy jednak mieć dostosowane do tego regulacje – przekonuje Jakub Turowski. – W Dolinie Krzemowej całe otoczenie, również regulacyjne, nakierowane jest na innowacyjność. Pierwsze zadawane pytanie to: „Czy z tego będą miejsca pracy i nowe firmy?”. Z takim podejściem powinniśmy częściej działać w Europie i Polsce.
Zdaniem Patrycji Gołos Polska ma duże możliwości cyfryzacji gospodarki. Obecnie intensywnie prowadzone są prace nad rozbudową infrastruktury szerokopasmowej. Dzięki nim już dziś jest ona dużo lepsza niż w niektórych krajach zachodnich. Większe prędkości Internetu oferują również operatorzy. Mamy też bardzo dobrze wykształconych młodych ludzi, ambitnych, kreatywnych, którzy są gotowi do tego, żeby działać. Trzeba im tylko stworzyć odpowiednie warunki. Potrzebują tylko przyjaznego środowiska, w którym mogą dzielić się swoimi pomysłami, i warunków, w których będą mogli funkcjonować – dodaje przedstawicielka UPC Polska.
Patrycja Gołos zapowiada, że pierwszą inicjatywą Thinktankcyfrowy.pl będzie zlecenie sporządzenia raportu centrum analitycznemu Polityka Insight. Badanie zatytułowane Cyfryzacja Polskiej Gospodarki przedstawi stan faktyczny, możliwości i zastane braki w zakresie wykorzystania potencjału cyfrowego w polskiej gospodarce.