Bonarka for Business jest częścią centrum Bonarka City Center. Czy może Pan opowiedzieć więcej o koncepcji City Center? Jakie są jej założenia?
Bonarka City Center to wielofunkcyjne centrum miejskie realizowane w trzech etapach. W ramach etapu pierwszego powstaje centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe czyli tzw. miasto w mieście: sklepy, kino, restauracje, kawiarnie i szereg innych atrakcji.
Etap drugi to Bonarka for Business (B4B). Jest to kompleks biurowy klasy A o łącznej powierzchni 35 000mkw, w którym nowoczesne rozwiązania architektoniczne, technologiczne i funkcjonalne zastosowane w obiektach zapewniają przyjazne środowisko pracy i pełną elastyczność w aranżacji wnętrz.
Jako trzeci etap pierwotnie przewidziano osiedle mieszkaniowe, składające się z kilkunastu apartamentowców.
Czy plany budowy mieszkań są nadal aktualne?
W odpowiedzi na potrzeby małopolskiego rynku biurowego podjęliśmy decyzję o tymczasowym wstrzymaniu budowy apartamentowców, na rzecz dalszego rozwoju B4B.
Niedawno otwarty został budynek C w kompleksie Bonarka for Business, w budowie jest biurowiec D. Pojawiły się również informacje o kolejnych inwestycjach. Czy firma nadal będzie skupiać się na realizacjach biurowych? Może Pan przedstawić bardziej szczegółowe informacje?
Tak jak Pani wspomniała jesteśmy w trakcie realizacji czwartego budynku biurowego (D) o łącznej powierzchni 9 500 mkw. Mamy w planach również budowę kolejnych obiektów biurowych wchodzących w skład kompleksu B4B, o łącznej powierzchni 50 000 mkw. W dużej mierze realizacja następnego etapu będzie uzależniona od popytu na powierzchnie biurowe klasy A w Krakowie. Niemniej jednak biorąc pod uwagę komercjalizacyjny sukces poprzednich budynków liczymy, że kolejne będą się cieszyły równie dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych najemców.
Firma TriGranit swoje inwestycje w Polsce ulokowała w Katowicach i Krakowie. Dlaczego właśnie te miasta?
Jesteśmy jednym z czołowych deweloperów w Europie Środkowo – Wschodniej. Działamy na rynku nieruchomości od 1997 roku. Specjalizujemy się w realizacji projektów komercyjnych tworząc nowoczesne obiekty wielofunkcyjne w strategicznych, dużych miastach danego kraju. Kraków oraz Katowice to miasta o dużym kapitale atrakcyjności inwestycyjnej, dlatego też stały się idealną lokalizacją dla naszych pierwszych projektów w Polsce.
Jak obecnie kształtuje się popyt najemców na luksusowe powierzchnie biurowe w Polsce? Jakie miasta, oprócz wspomnianych Katowic i Krakowa, firmie TriGranit wydają się atrakcyjne?
Rynek powierzchni biurowych w Polsce stale się rozwija. Kraków oraz główne miasta Polski nie odczuły skutków kryzysu w ubiegłych latach. Dzieje się tak ze względu na aktywność firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, stanowiących grupę kluczowych najemców biur nie tylko w Krakowie, ale i całej Polsce.
Polska to jedna z najczęściej wybieranych lokalizacji dla inwestycji outsourcingowych, ze szczególnym uwzględnieniem usług z zakresu IT oraz finansów i księgowości. Ze względu na niskie koszty oraz dostępność wysoko wykwalifikowanych pracowników znających języki obce, Polska nadal jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów. Jednak nie nazwałbym powierzchni, gdzie takie firmy się lokują luksusowymi. Spełniają one wyrafinowane oczekiwania techniczne i są przede wszystkim funkcjonalne. Outsourcing, który jest głównym czynnikiem rozwoju rynku biurowego w Krakowie, jest wynikiem konieczności cięcia kosztów, dlatego takie firmy nawet w Polsce będą unikały powierzchni tzw. luksusowych, ponieważ biuro dla kilkuset osób obsługujących klientów na drugim końcu świata z 35 pietra, w centrum Warszawy, nie wpisuje sie w taką strategię.
Obecnie TriGranit wspólnie z Polskimi Kolejami Państwowymi S.A. jest w trakcie realizacji zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego - Poznań City Center, składającego się z dworca kolejowego, dworca autobusowego, komunikacji miejskiej oraz centrum handlowego o powierzchni najmu – 58 000mkw. Poznań to miasto z dużym potencjałem społeczno-gospodarczym, dlatego w dalszych etapach inwestycji, podobnie jak w Krakowie, będziemy realizować część biurową.
Pojawiły się informacje, iż firma TriGranit została sponsorem koszykarek Inea AZS Poznań. Skąd takie działania?
TriGranit stara się być czynnym uczestnikiem życia społecznego danego miasta wzmacniając tym samym rozpoznawalność marki na polskim rynku. W tym przypadku mieliśmy okazję na kształtowanie ducha sportu polegającego na promowaniu aktywnego trybu życia wśród dzieci i młodzieży, do czego chętnie sie przyłożyliśmy. W Krakowie naszą aktywność społeczną cały czas można obserwować poprzez aktywne wspieranie Fundacji Siemacha.