Czym powinny wyróżniać się lampy na stanowisku pracy, by pracodawca zrealizował wymogi prawne? O tym napiszemy w dzisiejszym artykule.
Lampy w miejscu pracy – przepisy BHP
Oświetlenie w biurze to nie tylko kwestia wygody pracowników i estetyki przestrzeni. Na kształt całego systemu wpływają także przepisy prawne.
Najważniejszą spośród wszystkich regulacji, którą należy się kierować podczas planowania punktów świetlnych w miejscu pracy, jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej, dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy (z dnia 26 września 1997).
Pojawiają się w nim informacje na temat prawidłowego wykorzystania:
- oświetlenia dziennego,
- dostosowania oświetlenia dziennego do wykonywanych prac,
- natężenia światła sztucznego w pomieszczeniach do pracy,
- instalacji oświetleniowej,
- oświetlenia awaryjnego.
W przepisach zwrócono szczególną uwagę na kwestię bezpieczeństwa i rozplanowania lamp w taki sposób, by ułatwiały wykonywanie obowiązków, ograniczały niepotrzebne zmęczenie oczu podczas realizacji zadań wzrokowych oraz nie prowadziły do pojawienia się szkodliwego dyskomfortu.
Jakie oświetlenie stosuje się w miejscu pracy?
W przestrzeniach do pracy stosuje się rozmaite produkty oświetleniowe, jak choćby te dostępne na stronie: https://azzardo.com.pl.
Jakie powinny być, by zapewniać komfort, a przy tym wpisywać się w restrykcyjne przepisy? Przede wszystkim należy zadbać o jak najlepsze wykorzystanie światła dziennego oraz wprowadzenie na stanowiskach pracy lamp, które zapewniają oświetlenie dostosowane do konkretnych obowiązków służbowych.
Punkty świetlne muszą być rozmieszczone tak, by nie oślepiać, nie prowadzić do powstawania odbłysków, ani tworzenia się cieni. Tak ogranicza się ryzyko nadmiernego przemęczać wzroku i wystąpienia rozmaitych dolegliwości (jak cyfrowe zmęczenie wzroku, ból głowy).
Lampy w miejscu pracy – jakie oprawy wybrać?
W biurach i innych zakładach pracy wykorzystuje się różne rodzaje oświetlenia. Podstawą są oczywiście lampy główne – sufitowe plafony lub oprawy wiszące. Coraz chętniej stosuje się także reflektory na szynoprzewodach, ułatwiające równomierne doświetlenie całego wnętrza.
Oprócz nich, na każdym stanowisku pracy należy zapewnić oświetlenie zadaniowe. Najlepiej sprawdzają się lampy stołowe techniczne, które pozwalają na regulację wysokości i kąta padania światła.
Wszystkie lampy powinny być przede wszystkim ergonomiczne i trwałe, by zapewnić bezpieczeństwo i wygodę podczas pracy. Ułatwia to realizację obowiązków i usprawnia funkcjonowanie w przestrzeni dla wszystkich pracowników i ich gości. Warto także zadbać o to, by produkty oświetleniowe wpisywały się w spójną wizualnie aranżację razem z wyposażeniem, jak to od DomIDeko.pl.
Źródła światła a oprawy oświetleniowe w biurze
Równie ważne jak same oprawy są źródła światła. Najważniejszą kwestią pozostaje temperatura barwowa światła. Skoro najkorzystniejsze dla ludzkiego wzroku jest światło dzienne, oświetlenie elektryczne powinno być jak najbardziej do niego zbliżone (zwłaszcza lampy główne). Jeśli jednak wybiera się żarówki do lamp zadaniowych, można pokusić się o produkty emitujące światło niebieskie – wspierające koncentrację i poprawiające efektywność w pracy.
Jakie natężenie światła wybrać? Wszystko zależy od rodzaju wykonywanej pracy. Mniej wymagające są stanowiska do segregowania i kopiowania (300 lx), bardziej miejsca do pisania ręcznego i obsługi komputera (500 lx). Najmocniejszego światła potrzebują przestrzenie do prac montażowych i kreślarskich (750-1000 lx).
Nowoczesne oświetlenie do miejsca pracy
Przestrzeń do pracy wymaga zastosowania odpowiedniego oświetlenia, które jest zgodne z przepisami BHP. Dzięki temu zyskuje się wygodne i ergonomiczne warunki do działania, co przekłada się na lepszą efektywność pracy – a to solidna korzyść zarówno dla pracowników, jak i ich przełożonych.