Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają własnej nieruchomości, często decydują się na wynajem odpowiedniego lokalu. Tu czyha na nich kilka pułapek.
Siedziba firmy a miejsce prowadzenia działalności – na czym polega różnica?
We wniosku o wpis do centralnej ewidencji działalności gospodarczej przedsiębiorca musi podać swój adres zamieszkania. Jest on niezbędny do tego, aby ustalić właściwy do rozliczeń urząd skarbowy. Dodatkowo w formularzu przedsiębiorca wskazuje adres siedziby firmy i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Rozgraniczenie między siedzibą firmy a miejscem prowadzenia działalności jest istotne. Przykładowo przedsiębiorca oferujący usługi remontowe wskaże, że miejscem prowadzenia przez niego działalności są mieszkania klientów. Z kolei adres siedziby firmy będzie widoczny m.in. na wystawianych fakturach i w rejestrze CEiDG lub KRS (w zależności od formy prawnej działalności).
Wskazując siedzibę firmy lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi pamiętać o tym, aby posiadać tytuł prawny do nieruchomości. Tytułami prawnymi są m.in.: prawo własności, dzierżawa i użyczenie.
Nie w każdym lokalu założysz działalność gospodarczą
Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają nieruchomości, najczęściej decydują się na jej wynajęcie. Rozwiązanie to jest szczególnie popularne w przypadku właścicieli firm usługowych – w ich przypadku lokalizacja często przekłada się na konkurencyjność. Z drugiej strony nie brakuje przedsiębiorców pracujących zdalnie. Oni z kolei nie potrzebują rozpoznawalnego adresu – zlecenia i tak najczęściej wykonują w mieszkaniu. I tu właśnie można napotkać pierwszy kłopot.
W ostatnich latach inwestowanie w nieruchomości uchodzi za intratny sposób lokowania kapitału. Inwestorzy są też coraz bardziej świadomi i aby zabezpieczyć swoje interesy, proponują najemcom umowę najmu okazjonalnego. Co do zasady takie lokale mogą zostać wskazane jako siedziba firmy, ale urząd skarbowy może zakwestionować zaliczanie opłat (czynszu i mediów) do kosztów uzyskania przychodu. Wynika to z tego, że instytucja najmu okazjonalnego z założenia ma na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych osób prywatnych.
Osoby wynajmujące mieszkanie powinny też uzyskać zgodę właściciela na zarejestrowanie działalności gospodarczej pod tym adresem. Istotne są zapisy umowy – może się okazać, że właściciel mieszkania zastrzegł sobie takie ograniczenie. Jeżeli jednak wyraził on zgodę, warto – dla celów dowodowych – uzyskać ją w formie pisemnej.
Czy wynajmując lokal, otrzymasz fakturę lub rachunek?
Właścicieli nieruchomości proponujących wynajem lokalu „na czarno”, czyli bez zgłaszania dochodów do urzędu skarbowego, jest na szczęście coraz mniej. Z punktu widzenia przedsiębiorców umowa ma niezwykle istotne znaczenie – od niej zależy, czy koszty wynajmu będzie można zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy.
Nie każdy właściciel nieruchomości wynajmuje posiadane lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – czasem wynajmujący jest osobą prywatną. W takim przypadku najemca ma możliwość rozliczania kosztów na podstawie zawartej umowy. Tymczasem dla przedsiębiorców, którzy są płatnikami VAT, najkorzystniejsze jest otrzymywanie faktury VAT. Wówczas mogą oni w firmowych wydatkach uwzględnić czynsz i odliczyć podatek VAT.
Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczać wydatki ponoszone z tytułu wynajmu lokalu w ramach prowadzonej działalności, powinni zwrócić szczególną uwagę na to, kto jest właścicielem nieruchomości. Na rynku działa wiele firm specjalizujących się w wynajmie przestrzeni komercyjnej. Oferty wynajmu biur zlokalizowanych w różnych miastach Polski (w tym w prestiżowych lokalizacjach) można przeglądać na stronie www.officelist.pl.
Otoczenie ma znaczenie – zapewnij sobie komfort pracy
Sklep, zakład fryzjerski czy punkt doradztwa kredytowego – w przypadku tych działalności adres ma kluczowe znaczenie. Im lepsza będzie lokalizacja, tym więcej klientów trafi do firmy. Inaczej jest w przypadku np. biur rachunkowych czy kancelarii podatkowych. Choć w ich przypadku adres także jest istotny, to jednak równie ważne są inne aspekty, np. bezpieczeństwo. Ponieważ zarówno w biurach rachunkowych, jak i kancelariach przechowywane są dokumenty, obiekt powinien być monitorowany lub strzeżony przez agencję ochrony.
W przypadku pracy umysłowej bardzo istotny jest komfort pracy. W biurze położonym przy torach czy głównej arterii miasta może być po prostu za głośno. Przy wynajmie lokalu biurowego w dużym mieście warto zatem zwrócić także uwagę na tło akustyczne. Na komfort pracy wpływa również dostęp do dodatkowych pomieszczeń, np. sali konferencyjnej (może się przydać podczas spotkań z klientami), pokoi socjalnych czy relaksu.