Ubiegły rok wzmocnił rolę akustyki w zakresie aranżacji pomieszczeń budynków użyteczności publicznej. Problem kształtowania przyjaznej akustyki znajduje się obecnie w centrum zainteresowania inwestorów z branży biurowej, a także architektów realizujących powierzchnie firmowe. Jednak w ostatnich kilkunastu miesiącach pojawił się nowy trend – dobór odpowiednich materiałów, aby pomieszczenie było przyjazne pod względem akustycznym, dotyczy już nie tylko prywatnych inwestycji na rynku biurowym, ale również obiektów publicznych. Tak jest np. w szpitalach, gdzie sufit podwieszany przestał być postrzegany jako element, który zakrywa instalacje techniczne. Szefowie szpitala chcą, by pacjenci dochodzili do zdrowia w spokojnym otoczeniu, bez hałasu i uciążliwych szpitalnych dźwięków dobiegających z korytarzy – przyznaje Maciej Kiepal, szef sprzedaży w polskim oddziale firmy Armstrong.
Za przykład może posłużyć szpital pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, oddany w 2015 r. W innym obiekcie wybudowanym z państwowych funduszy w 2015 r., powstałym w ramach Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, firma Armstrong zainstalowała metalowe sufity podwieszane W AGH postawiono też na wystrój wnętrza, sufit miał być także elementem, który wizualnie dominuje w stonowanym, szarym wnętrzu – wyjaśnia Maciej Kiepal. Jak podkreśla ekspert, jest to również nowy trend mijającego roku. Dawniej uczelnie niezbyt często pozwalały architektom wnętrz na zabawę formą.
Remonty biur w sposób ekologiczny
W ubiegłym roku rynek doświadczył nowej fali ekologii w biurowcach. Po etapie realizacji inwestycji biurowej według zasad idei zrównoważonego rozwoju, a także wzrostu popularności ekologicznych certyfikacji LEED i BREEAM przyszedł czas na ekologiczne remonty. Wiele budynków biurowych, a także siedzib firm wymaga gruntownych prac modernizacyjnych. Stare obiekty poddawane są unowocześnieniu. Jednak także te całkiem nowe stają się jeszcze bardziej przyjazne dla ludzi i środowiska. Przykładem tego typu działań jest generalny remont, przeprowadzony wiosną w warszawskim biurze PwC. Stare sufity były wymienione na nowe wspólnie z Armstrong w ramach pierwszego w kraju programu recyklingu sufitów. Zakłada on odbieranie i ponowne wykorzystanie w nowym cyklu produkcyjnym starych płyt sufitowych, co przyczynia się do tego, iż nowe produkty są bardziej ekologiczne. Dodatkowo nowe sufity, które zamontowaliśmy w siedzibie PwC posiadają Certyfikat Cradle to Cradle®, to symbol jednej z najbardziej zaawansowanych ogólnoświatowych idei zrównoważonego wytwarzania, czyli produkcji w formie „od kołyski z powrotem do kołyski” – dodaje Maciej Kiepal.
Warto dodać, obok biura PwC, firma Armstrong pomogła wyremontować w sposób przyjazny środowisku aż 7 biur, głównie w Warszawie, i jedno w Gdańsku. 2015 r. to zdecydowany przełom. Inwestorzy i szefowie firm zobaczyli korzyści, które daje realizacja remontu w ramach naszego programu recyklingu sufitów. To najlepszy dotychczasowy wynik od momentu wdrożenia programu w Polsce – przyznaje przedstawiciel Armstrong.
Na zakupy w ciszy
Armstrong dostarczył także sufity do najnowszego centrum handlowego w Warszawie – otwartego jesienią MODO Domy Mody. Dbanie o to, by hałas nie męczył w czasie zakupów staje się wyznacznikiem jakości centrum handlowego. Im bardziej świadomy deweloper, tym większą przykłada do tego wagę. Oceniamy, iż trend ten utrzyma się w 2016 r. – mówi Maciej Kiepal.