Parking jako standard
Zlokalizowany obok biurowca, podziemny lub wydzielony obiekt z miejscami parkingowymi dedykowanymi najemcom – to najczęstsze rozwiązania stosowane przez deweloperów w celu zapewnienia miejsc postojowych użytkownikom obiektu biurowego. Można zaryzykować stwierdzeniem, iż parkingi to standard oferowany przez deweloperów najemcom. Deweloperzy nie bez przyczyny, reklamując dany obiekt biurowy, eksponują parking za pomocą jego powierzchni czy ilości miejsc postojowych. Traktują oni bowiem te elementy, a nie obecność parkingu, jako jedną z determinant wyboru ich obiektu przez najemcę. Czy więc mniejsza ilość miejsc parkingowych przy obiekcie biurowym zawsze zniechęca potencjalnych najemców?
W stronę ekologii
Jedno z rozwiązań leży w popularnej w ostatnich latach idei budownictwa zrównoważonego związanej z certyfikatami LEED oraz BREEM, które nagradzają za małą ilość miejsc postojowych oraz promują wykorzystanie alternatywnych środków transportu m.in. rowerów. Posiadanie jednego z certyfikatów przez obiekt biurowy podnosi jego prestiż na rynku biurowym oraz świadczy o jego wysokim standardzie, co w dużej mierze przesądza o wyborze danego miejsca przez najemcę. W takiej sytuacji ilość dostępnych miejsc postojowych jest mniej istotna. Dodatkowo deweloper w rozmowie z potencjalnym najemcą dotyczącej parkingu zyskuje kartę przetargową w postaci standardów eko, które promują inne środki transportu tj. rower lub transport publiczny.
Rowerem do pracy
Wraz ze wzrostem popularności rowerów jako środka komunikacji pośród pracowników biurowych, deweloperzy muszą zadbać o inną formę parkingu. Chodzi mianowicie o miejsca postojowe dla rowerów. Według raportu przygotowanego przez firmę Skanska oraz JLL, na podstawie badania przeprowadzonego pośród pracowników firm BPO/SSC, stojaki dla rowerów były najczęściej wskazywane (przez 78% respondentów) jako udogodnienie, które powinno znajdować się w budynku biurowym. Dodatkowo są one mocno premiowane przez oba systemy certyfikacji. W rezultacie coraz więcej deweloperów decyduje się na zamontowanie stojaków koło obiektu biurowego, a także zapewnienie udogodnień w postaci natrysków oraz szatni dedykowanych rowerzystom
A może komunikacją?
Innym sposobem dojazdu do pracy, obok rowerów, jest oczywiście transport publiczny. Rozwinięta infrastruktura komunikacyjna w pobliżu obiektu biurowego jest ważna nie tylko z punktu widzenia najemcy dojeżdżającego do pracy, ale także dewelopera, który nie musi budować wielkopowierzchniowych lub wielokondygnacyjnych parkingów, aby spełnić wymagania użytkowników biurowca.
To jednak samochodem?
Wydawać by się mogło, iż rowery oraz komunikacja publiczna rozwiążą problem mniejszej ilości miejsc parkingowych. Co jednak w przypadku, gdy i to nie wystarcza? Jednym z rozwiązań jest system carpoolingu, czyli zorganizowanych przejazdów jednym samochodem w kilka osób. Sposób ten pozwala na ograniczenie kosztów podróżowania, a w dłuższej perspektywie redukcji negatywnego wpływu samochodów na środowisko.
Mniejsze parkingi nie oznaczają braku zainteresowania ze strony potencjalnego najemcy. Deweloper ma do dyspozycji wiele opcji, które może wykorzystać, aby stworzyć dogodne warunki użytkownikom obiektu biurowego związane z dojazdem do pracy.