Giant

Biuro idealne

Artykuł

|
Wystrój gabinetu, wiz. Fabryka Mebli Biurowych Massoni
W aranżacji biur istotne są stosowane we wnętrzach materiały; projekt Fabryka Mebli Biurowych Massoni
Współcześnie nikt nie umniejsza znaczenia odpowiedniej aranżacji przestrzeni biurowej w kontekście efektywności pracownika. O czym należy pamiętać podczas doboru wyposażenia biura?

Nowoczesne biura charakteryzują się najczęściej klasycznymi bryłami, elegancką formą i prostotą. Charakteru pomieszczeniom dodają ciekawe detale podkreślone oryginalnym wzornictwem i kolorystyką. Projektanci łączą biel i odcienie szarości z żywymi barwami, które budują mniej formalną atmosferę. Istotne są również stosowane we wnętrzach materiały, przykładowo płyty meblowe łączone ze szkłem czy lakobelem. Laminaty drewnopodobne są często zastępowane monokolorystycznymi, połyskowymi materiałami – dodaje Edward Balicki, Prezes firmy Fabryka Mebli Biurowych Massoni. Ta nowoczesność w przestrzeniach biurowych musi jednak znaleźć odzwierciedlenie w ergonomii, gdyż to właśnie użytkowy aspekt mebli i rozwiązań stosowanych w biurze przekłada się bezpośrednio na wydajność pracowników. Umiejętne połączenie atrakcyjnego wizualnie wystroju z funkcjonalnym wyposażeniem wnętrza pozwala na stworzenie biura idealnego.

 

Popularne materiały

 

Jakość mebli biurowych w znacznej mierze zależy od materiału, z jakiego są wykonane. Głównym materiałem wykorzystywanym do produkcji mebli biurowych jest płyta melaminowana. Pod względem ergonomii pracy chętnie wykorzystywane są płyty biurowe o strukturze rozpraszającej światło. Klienci coraz częściej poszukują również płyt oklejanych laminatem HPL (high pressure laminates - laminat wysokociśnieniowy). Odznaczają się one m.in. wysoką odpornością na temperaturę i urazy mechaniczne, a także odpornością chemiczną i dużą trwałością kolorów.

 

Wybór materiałów do produkcji mebli biurowych dyktowany jest również walorami estetycznymi. Z tego względu chętnie wykorzystywane są dodatki połyskowe, takie jak akryle, różnego rodzaju szkła oraz elementy z aluminium. Współcześnie łatwym do zaobserwowania trendem są także inspiracje naturą, przez co popularne są produkty wykonane z materiałów naturalnych.

 

W przypadku krzeseł dużym zainteresowaniem cieszy się wysokiej jakości pianka cięta, tapicerowana materiałami o najwyższej odporności na zużycie, która wykorzystywana jest przy siedziskach. W przypadku oparć dominuje tkanina siatkowa lub tworzywo sztuczne (plastik). Podstawy foteli produkowane są najczęściej z wytrzymałych i stabilnych elementów stalowych, metalowych i aluminiowych, malowanych proszkowo lub chromowanych. W wersji ekonomicznej bazy wykonywane są z tworzywa poliamidowego czarnego, które są tez znacznie lżejsze – tłumaczy Edward Balicki. W sferze wykończenia panujące trendy to skóra naturalna oraz różnego typu tkaniny dostępne w wielu kolorach.

 

Optymalne stanowisko pracy

 

Każde stanowisko pracy, by służyło efektywności i wydajności pracownika, powinno być indywidualnie dostosowane do potrzeb danego użytkownika. Istnieje jednak kilka aspektów, które są uniwersalne i o których warto pomyśleć podczas wyposażania powierzchni biurowej.

 

Ważnym elementem są różnego rodzaju komody podbiurkowe i kontenery, dzięki którym pracownik zawsze ma najważniejsze rzeczy na wyciągnięcie ręki – podkreśla Prezes firmy Fabryka Mebli Biurowych Massoni. Nie bez znaczenia są także wymiary biurka. Standardowo biurka mają wysokość 750 mm i wyposażone są w stopki umożliwiające regulację. Polecana głębokość biurka powinna wynosić minimum 800 mm, a szerokość, w zależności od potrzeb, to 1400-2000 mm. Ergonomiczna wysokość biurka to 720-760 mm, natomiast optymalna głębokość jest zależna od przeznaczenia stanowiska pracy, przy czym standard to 700-800 mm. Ostatecznie na odpowiednią ergonomikę stanowiska pracy mają wpływ zarówno właściwości biurka, jak i fotela obrotowego – dodaje.

 

Jak radzą eksperci, konstrukcja biurka powinna zapewniać możliwość dogodnego ustawienia elementów wyposażenia stanowiska pracy, tzn. wysokości monitora czy klawiatury. Nadrzędnym celem jest zapobieganie przyjmowania wymuszonych pozycji przez pracownika, które mogą prowadzić do dyskomfortu, a nawet problemów zdrowotnych. Warto przy tym pamiętać, aby wysokość stołu i siedziska krzesła zapewniała naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem.

 

Wygoda w strefie recepcyjnej

 

Ważnym elementem wystroju biura jest strefa recepcyjna. To tu dochodzi do pierwszego kontaktu klienta z firmą, przez co bardzo istotne jest zapewnienie wysokiej jakości tej przestrzeni. Lada recepcyjna powinna jednocześnie gwarantować komfort pracownikowi, jak i umożliwiać dobry kontakt z klientem. Dlatego systemy lad składają się z modułów, które spełniają konkretne funkcje. Istnieją moduły niskie, które nie tworzą zbędnych barier między rozmówcami, a także moduły wysokie, które pozwalają na stworzenie strefy sprzyjającej koncentracji pracownika – wyjaśnia Edward Balicki.

 

Lady recepcyjne powinny zapewniać miejsce na bieżącą dokumentację firmową oraz oferować odpowiednią przestrzeń roboczą i dodatkowe elementy, takie jak kontenerki podblatowe, szafki kończące ciąg blatów roboczych oraz miejsce na segregatory z dokumentami.

 

Przy doborze odpowiedniej lady należy mieć na uwadze, iż jest to mebel, który musi zapewnić komfort użytkowania jednocześnie pracownikowi obsługi, jak i klientowi. Z tego względu wysokość po stronie pracownika powinna być równa wysokości standardowych biurek – ok. 750 mm. W przypadku lady od strony klienta, powinna ona zapewniać możliwość np. swobodnego wypełnienia formularza w pozycji stojącej. Przyjmuje się, że jej wysokość ma wynosić ok. 1120-1150 mm. Głębokość górnego blatu powinna być w granicach 30 cm – format kartki A4. Natomiast dolny blat roboczy powinien być nieco płytszy od typowych biurek, aby pracownik obsługi w pozycji stojącej także w miarę wygodnie mógł dosięgnąć do górnego blatu, nie mniej, na tyle głęboki by zagwarantować dość miejsca na pracę przy komputerze czy dokumentach. Trzeba też zwrócić uwagę by wysokość całkowita lady umożliwiała kontakt wzrokowy siedzącego pracownika obsługi oraz stojącego klienta – zauważa Edward Balicki.

 

Aranżacja biura idealnego nie jest łatwa i można do niej dążyć różnymi drogami. Jednak jeśli naszym głównym celem jest zapewnienie maksymalnego komfortu pracownikom, należy mieć na uwadze podstawowe parametry i wymagania, które powinny spełniać wybierane przez nas meble.

 

 


0.0
Tagi: Massoni
Napisz pierwszy komentarz