Jakie symbole przychodzą nam na myśl w związku z Warszawą? Jak wynika z badań Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS), przede wszystkim Łazienki oraz Pałac Kultury i Nauki, przy czym tylko te pierwsze kojarzą się pozytywnie.
Grupa studentów psychologii ekonomicznej z SWPS, pod opieką prof. Andrzeja Falkowskiego i dr Alicji Grochowskiej, przeprowadziła badania związane z wizerunkiem marki Warszawa. Przebadano 319 osób z 7 miast w Polsce: Warszawy, Gdańska, Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Bydgoszczy i Torunia. Wśród zadanych pytań były między innymi: jaką osobowość ma Warszawa, jak stosunek do symboli miasta wpływa na chęć przebywania w nim oraz zaskakujące - czy stolica jest kobietą?
Jakie wnioski wysnuli studenci? Po pierwsze, warszawiacy bardziej pozytywnie oceniają wizerunek swojego miasta oraz deklarują większą chęć przebywania w nim niż mieszkańcy innych miast. Goście odwiedzający Warszawę nie znają jej od strony praktycznej, nie mają większych doświadczeń w odróżnieniu od jej mieszkańców, dlatego różnią się deklarowaną chęcią przebywania w Warszawie. Szczególną uwagę zwracają negatywne emocje, takie jak niesmak i złość – komentuje Ewa Pekról, jedna z autorek badania. Ponadto, mieszkańcy stolicy wykazują w stosunku do niej lojalność. Jednak niekoniecznie chcemy przebywać w stolicy z tych samych względów, za które ją lubimy. Chęć przebywania jest związana z fascynacją, natomiast fakt, że lubimy Warszawę wypływa z zachwytu miastem – tłumaczy Ewa Pekról.
Stolica ma spójny wizerunek osobowościowy, jak twierdzą autorzy badania. Wynika to z faktu, iż warszawiacy oraz mieszkańcy innych miast tak samo określili cechy osobowości miasta. Wśród pytań pojawiło się również zagadnienie kobiecości lub męskości miasta. Niestety przeprowadzona analiza wykazała, iż Warszawa nie ma konkretnej płci w odbiorze mieszkańców – mówi Magdalena Jabłońska, jedna z autorek badania.
Z Warszawą kojarzą nam się takie cechy osobowości jak ekscytacja, szczerość i kompetencja. Co to znaczy? Przekładając te czynniki na konkretne cechy osobowości można stwierdzić, że stolica jest postrzegana jako śmiała, nowoczesna, pomysłowa, mocno stąpająca po ziemi i uczciwa, a także godna zaufania, odnosząca sukcesy, odpowiedzialna i inteligentna. Znacznie rzadziej miasto opisywano jako urocze, z wyższej klasy, pretensjonalne czy silne – wyjaśnia Madgalena Jabłońska.
Symbolami, które najmniej kojarzyły się respondentom z Warszawą okazały się Fryderyk Chopin i pijalnia czekolady Wedel. Jest to wynik bardzo interesujący. Warto zastanowić się, dlaczego mimo nowoczesnego, tłumnie odwiedzanego Muzeum Chopina, cotygodniowych letnich koncertów fortepianowych w Łazienkach oraz grających ławeczek na Starym Mieście, najsławniejszy polski kompozytor nadal nie jest utożsamiany z miastem, w którym spędził swoje dzieciństwo i młodość – zastanawia się Magdalena Jabłońska.
Wyniki badania mogą pomóc w promowaniu wizerunku miasta i jego symboli. Wnioski z analizy wykazują, iż w przypadku Warszawy istnieje jeszcze duże pole do popisu. Submarki Wedel i Fryderyk Chopin stanowią ważne elementy Warszawy, ale ze względu na ich słaby związek ze stolicą są niewykorzystanym potencjałem marketingowym. Sprawne ich użycie spowoduje, że na stałe mogą zostać wpisane w ludzkich umysłach w krajobraz, pozytywny wizerunek i rozpoznawalność Warszawy – podsumowują autorki.
Projekt powstał w ramach pracy badawczej SWPS we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy.