Grupa wsparcia?
Niektórych mogą dziwić założenia networkingu. Po co właściwie budować szeroką bazę kontaktów biznesowych, skoro można zgłosić się z konkretnym produktem czy usługą do wybranej przez siebie grupy docelowej?
Oczywiście, powyższe działanie jest sposobem na rozwijanie swojej przedsiębiorczości. Warto jednak pamiętać, że działalność biznesowa nie powinna się ograniczać wyłącznie do poszukiwania nowych klientów. Dodatkowo, budowanie sieci kontaktów biznesowych nie jest przeznaczone wyłącznie właścicielom biznesów. Osoby prywatne, które nie prowadzą swojej firmy, a które chcą rozwijać swoją karierę, również mogę wykorzystać w tym celu newtorking.
Podstawą newtorkingu są zależności, jakie zachodzą między członkami danej sieci kontaktów. Dzięki wymianie branżowych informacji i własnych doświadczeń możliwe jest zdobycie wiedzy ukrytej, której nie można znaleźć w żadnej internetowej wyszukiwarce czy literaturze branżowej. Możliwość dyskusji na temat konkretnych branżowych sytuacji ułatwia przewidzenie skutków niektórych wydarzeń, które mogą wydarzyć się w przyszłości. Poza tym rozwijanie własnej sieci networkingowej to nie tylko tworzenie relacji biznesowych, ale również czerpanie wsparcia i motywacji od grupy, której jest się członkiem.
Tworzenie własnej sieci networkingowej to coś więcej niż pozyskanie kontaktów czy partnerów biznesowych – stwierdza Przemysław Jagiełło, właściciel Agencji Fotograficznej ESPIRE STUDIO, który aktywnie tworzy swoją sieć networkingową - To element, który przy odpowiedniej pielęgnacji może doprowadzić do znaczącego rozwoju nie tylko zawodowego, ale również osobistego. Aktywne poruszanie się w dużej grupie ludzi połączone z wymianą kontaktów i informacji to tylko początek.
W trybie offline i online
Podstawową zaletą tworzenia sieci networkingowej jest mnogość kanałów, za pomocą których możliwe jest zdobywanie nowych kontaktów. Chociaż w samej nazwie zjawiska pojawia się człon „net”, który jednoznacznie kojarzy się z działalnością za pośrednictwem Internetu, tworzenie sieci kontaktów biznesowych nie musi ograniczać się jedynie do prowadzenia własnej strony internetowej czy do aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na portalach branżowych. Każdy kontakt, osobisty czy za pośrednictwem sieci, jest okazją do nawiązywania nowych relacji: Biznes to relacje - a relacje buduje się wszędzie. Konkretny kanał, sposób czy metoda to tylko element silnie powiązanej układanki – zaznacza Przemysław Jagiełło - Filozofia networkingu jest prosta - pomóż innym osiągnąć sukces, a i Ty go osiągniesz. Tu liczy się podjęcie aktywnej postawy i świadome korzystanie z zasady wzajemności. Bezpośrednie spotkania z klientami, spotkania grup zawodowych, meetingi czy konferencje lub chociażby przypadkowa rozmowa w windzie to dla prawdziwego networkera doskonały moment do nawiązania kontaktów. Im bardziej jesteśmy otwarci i spontaniczni, tym więcej możemy zyskać. Zyskać nie tylko dla siebie, ale również dla swoich klientów, partnerów biznesowych czy znajomych zgodnie z zasadą wzajemności "givers gain" (dający dostaje). Dlatego nie ma kanałów korzystniejszych lub mniej. Moim zdaniem każdy kontakt jest na wagę złota.
Wybór kanału tworzenia sieci kontaktów zależy jedynie od osoby, która chce taką sieć stworzyć. Internet otwiera szereg możliwości w tym temacie. Posiadanie własnej strony internetowej może być początkiem skutecznej promocji swojej osoby w sieci. Jednak największą korzyść przyniesie aktywne uczestnictwo w dyskusjach branżowych. Ze znalezieniem miejsc do dyskusji i wymiany doświadczeń nie powinno być najmniejszego problemu. Sieci społecznościowe jak Facebook, Twitter czy Google+ to tylko przykłady platform ułatwiających nawiązywanie kontaktów. Osobom, którym szczególnie zależy na odnalezieniu kontaktów z osobami z branży, szczególnie polecane są portale biznesowe. Założenie konta na GoldenLine, LinkedIn czy Profeo zajmie jedynie kilka minut. Natomiast aktywne uczestnictwo w dyskusjach prowadzonych za pośrednictwem tego rodzaju portali pozwoli na prezentację siebie jako eksperta w danej dziedzinie i zachęci innych do nawiązywaniu bliższych relacji biznesowych: Z badań przeprowadzonych przez TNS Digital Life wynika, że przeciętny Polak spędza w Internecie średnio 18 godzin i 25 minut tygodniowo. To daje ok. 80 godzin miesięcznie zaś w skali roku to niemalże 1000 godzin! – przyznaje Katarzyna Wilga, Marketing Specjalist w Goldenline.pl - Ponad 300 godzin w roku spędza na komunikacji z innymi użytkownikami sieci i korzystaniu z serwisów społecznościowych. Dalsze 170 godzin przeciętny Internauta spędza na poszukiwaniu informacji o produktach i na zakupach. Te badania pokazują jak wielką potęgą jest dziś Internet i portale społecznościowe. Skoro nasi potencjalni klienci spędzają w Internecie tyle czasu - dlaczego nie wykorzystać jego potencjału? Dodatkowo, dzięki precyzyjnie dobranym kanałom, np. portalom biznesowym takim jak GoldenLine, przedsiębiorca ma możliwość budowania trwałej relacji z klientami poprzez możliwość stałej komunikacji z odbiorcami usług, potencjalnymi pracownikami, osobami zainteresowanymi daną działalnością czy branżą – dodaje.
Do aktywności na portalach branżowych powinna zachęcić również wzrastająca liczba ich użytkowników. W 2008 roku liczba osób zarejestrowanych na portalu GoldenLine wynosiła ok. 200 000, dziś zaś sięga 1,3 mln użytkowników.
Chcąc jednak zbudować optymalną sieć networkingową, nie powinno się bagatelizować znaczenia osobistych kontaktów z partnerami biznesowymi. Uczestnictwo w konferencjach, spotkaniach klubów biznesowych czy nawet w szkoleniach jest okazją do poszerzania swojej sieci. Osobiście jestem zwolennikiem budowania relacji bezpośredniej – przyznaje Przemysław Jagiełło - Każde spotkanie i rozmowa z drugim człowiekiem to dobry sposób na nawiązanie kontaktów biznesowych. Networking jest potężnym narzędziem w ręku profesjonalisty, niezbędnym w rozwoju jego kariery i biznesu oraz pogłębianiu rozwoju osobistego. Szkolenia, konferencje czy fora to czas na poznanie nowych ludzi, budowanie relacji i powiązań, jakie w przyszłości mogą przełożyć się na rozwój własnego biznesu. Ważną umiejętnością jest autoprezentacja - siebie jako fachowca, swojego produktu czy też usługi. Powinna być odpowiednio przygotowana, krótka i zapadająca w pamięć rozmówcy, dająca możliwość szybkiej oraz zwięzłej wymiany informacji - mówi.
Wykorzystanie wszystkich dostępnych kanałów w nawiązywaniu kontaktów biznesowych pozwoli na pełną optymalizację posiadanej sieci networkingowej.
- 1
- 2