Przy ulicy Płowieckiej 31 w Gliwicach znajduje się nowoczesne Centrum Sterowania Ruchem będące częścią Zarządu Dróg Miejskich. Remont, adaptacja oraz wyposażenie w sprzęt i systemy, dotychczas istniejącego budynku kosztował 17 mln zł, z czego miasto pokryło 10 mln. Pozostała kwota finansująca projekt pod nazwą „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap I” pochodzi ze środków unijnych w ramach działania 8.3: „Rozwój inteligentnych systemów transportowych priorytetu VIII: bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe Programu Operacyjnego Infrastruktur i Środowisko 2007-2013”.
Odremontowany budynek oferuje 1 500 m kw powierzchni biurowej. Obiekt podzielony jest na cztery strefy, które różnią się przypisanymi im kolorami. System taki ma pomóc petentom w poruszaniu się po budynku.
Obiekt, w którym mieści się m.in. Centrum Sterowania Ruchem wyposażony jest w cały szereg systemów zabezpieczających i monitorujących. Jednym z nich jest system zapobiegania pożarowi (OxyReduct), który w sposób ciągły utrzymuje obniżoną zawartość tlenu w chronionym pomieszczeniu. Nieprzerwaną pracę CSR zapewnia wielostopniowy system zasilania awaryjnego, oparty o urządzenia UPS i agregat prądotwórczy. Ponadto budynek został wyposażony w najnowocześniejszy system ogniw fotowoltaicznych, pozyskujących energię z promieni słonecznych. Jest to pierwsza tego typu instalacja na obiekcie użyteczności publicznej w Gliwicach.
Jak informuje Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy ZDM: Centrum Sterowania Ruchem ruszy pełną parą w połowie 2013r. Wprowadzany projekt zdobył wiele nagród, m.in. na I Forum Innowacji Transportowych, który został zorganizowany przez Fundację Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI) oraz Polską Fundację Promocji Kadr. Projekt „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap I” zdobył I miejsce w kategorii Technika i Technologia. Dodatkowo otrzymał nagrodę specjalną za stworzenie możliwości zatrudnienia opiekunów dzieci niepełnosprawnych, wykluczonych zawodowo z powodu sprawowania w domu całodobowej opieki, zwanych mobilnymi analitykami ruchu. Ich zadaniem będzie obserwacja i szybkie wykrycie ewentualnego nagłego zdarzenia, powstałego w ruchu pojazdów, a następnie powiadomienie Głównego Inżyniera Ruchu oraz jeżeli zajdzie taka potrzeba, wezwanie służb ratunkowych.
Celem projektu jest usprawnienie zarządzania ruchem w mieście. Konieczność wdrożenia projektu pojawiła się w związku z przebiegającą przez miasto autostradą A4 i A1. Wzmożony ruch tranzytowy przez miasto powstały w przypadku utrudnień na autostradzie A1 oraz A4 ma niebagatelny wpływ na sytuację drogową. Wdrożenie systemu automatyczno - dynamicznego sterowania ruchem na terenie Gliwic zapewni zwiększenie przepustowości kluczowych odcinków dróg miejskich, poprawi bezpieczeństwo ruchu, a także wpłynie na skrócenie czasu przejazdu, co będzie miało znaczący wpływ na obniżenie kosztów transportu samochodowego oraz ochronę środowiska – mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska.
W ramach projektu tworzony jest Inteligentny System Transportowy (ITS). Opracowany dla Gliwic system jest nowatorskim rozwiązaniem opartym o układ dynamiczno-automatyczny wspomagany przez analityków ruchu, którzy definiują w systemie zdarzenia nagłe i jednorazowe powstałe w ruchu pojazdów. Główny Inżynier Ruchu ostatecznie zatwierdza i wprowadza zmiany koordynacyjne – wyjaśnia Jadwiga Jagiełło-Stiborska. W chwili obecnej zaawansowanie prac mających na celu wdrożenie systemu wynosi 70-80%.
Generalnym wykonawcą remontu i prac adaptacyjnych obiektu było konsorcjum ML System spółka z o.o. z Rzeszowa oraz Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic.