Organizatorzy szkoleń doceniają wyspecjalizowane, odpowiednio przygotowane centra konferencyjne skupiające się na organizacji konkretnego rodzaju spotkań – mówi Katarzyna Bobowska, dyrektor generalny Centrum Konferencyjnego Adgar Plaza. Z naszych obserwacji sytuacji na rynku wynika, że oczywiście cały czas standardem są pakiety szkoleniowe dla dużych grup, ale coraz częściej organizatorzy szukają także ofert dla mniejszej liczby osób. Odpowiadając na to zapotrzebowanie przygotowaliśmy w naszym centrum nowe pakiety dostosowane do mniejszych grup szkoleniowych.
Integracja czy szkolenie?
Jakie czynniki przemawiają za wynajęciem sali w centrum konferencyjnym? Przede wszystkim, jest to rozwiązanie tańsze niż wyjazdy organizowane dla całej grupy pracowników. Pozwala też zdobyć pewność, że szkolenie nie zamieni się po prostu w spotkanie integracyjne, co może mieć miejsce podczas takiego wyjazdu. Centra konferencyjne zapewniają również niezbędne wyposażenie, bardzo często o wysokim standardzie, co odciąża pracodawcę. Zazwyczaj jest to również lepsze rozwiązanie od korzystania z własnej sali konferencyjnej pod tym kątem, iż pracownik zmienia otoczenie, co pozwala mu lepiej skupić się na wartościach przekazywanych podczas szkolenia. Uczestnicy mogą odsunąć od siebie codzienne sprawy firmy, łatwiej przyswajając przekazywane informacje.
Z innego punktu widzenia, integracja pracowników podczas wyjazdu służbowego nie zawsze jest złą rzeczą. Pozwala im na wymianę opinii w bardziej rozluźnionej atmosferze oraz na rozwój kreatywności i wzajemne inspiracje. Nie gwarantuje co prawda skupienia jedynie na treściach przekazywanych podczas szkoleń, lecz może doprowadzić do powstania nowych, innowacyjnych projektów. Dla małych firm natomiast korzystniejsze jest użycie własnej sali konferencyjnej, jeśli takową posiadają, gdyż mogą wtedy zmniejszyć koszty. Jednocześnie jest to rozwiązanie mniej czasochłonne.
Luksus w Polsce
Centra konferencyjne umieszczane są najczęściej jako dodatkowa funkcja w hotelach. Pomieszczenia takie wykorzystywane są nie tylko w celach szkoleń pracowniczych, lecz również na potrzeby m.in. konferencji, wykładów, seminariów i gali. Do grona najbardziej luksusowych placówek tego typu wlicza się np. Hotel Marriott i Hotel Hilton w Warszawie oraz Holiday Inn, Chopin i Sheraton w Krakowie.
Obecnie rośnie jednak zapotrzebowanie na bardziej kompleksowe obiekty, których funkcją podstawową jest organizowanie wysokiej jakości przestrzeni na szkolenia, konferencje i gale.
W Warszawie, w dzielnicy Mokotów, zlokalizowane jest Centrum Konferencyjne Adgar Plaza. Oferuje zarówno niewielkie sale przygotowane na kameralne spotkania jak i większe przestrzenie na wydarzenia skupiające znaczną ilość uczestników. Centrum wyposażone jest w nowoczesny sprzęt multimedialny, umożliwiający m.in. video- i telekonferencje.
Na warszawskim i łódzkim rynku funkcjonują centra konferencyjne firmy Golden Floor. Zainteresowani mogą wybrać się do trzech ośrodków w Warszawie – GF Plaza, GF Sky, GF Atrium oraz jednego w Łodzi – GF Park. Wszystkie znajdują w bliskiej odległości od ścisłego centrum miasta i wyposażone są w nowoczesny sprzęt wysokiej jakości.
Nowe centrum w Krakowie
W Krakowie powstaje obecnie nowoczesne Centrum Konferencyjne ICE, zlokalizowane w pobliżu Ronda Grunwaldzkiego. Oferować będzie ponad 36 000 mkw powierzchni konferencyjnej. W obiekcie dostępne będą m.in. Sala Audytoryjna (mieszcząca nawet 2 000 osób), Sala Teatralna oraz Sala Kameralna. Inwestorem jest Gmina Miasta Kraków. Kamień węgielny pod ICE wmurowny został 28 października 2010 roku. Otwarcie tej wielofunkcyjnej placówki planowane jest na rok 2014. Za projekt Centrum Konferencyjnego ICE odpowiedzialna jest pracownia Ingarden & Ewý Architekci. Krzysztof Ingarden, autor projektu, komentuje: Układ funkcjonalny i kompozycyjny obiektu wykorzystuje naturalne walory widokowe miejsca. Centrum będzie charakteryzować nowoczesna bryła z dużym przeszklonym foyer. Forma budynku, nieznacznie falująca ze spadkiem w kierunku Wisły, pozwoli mu płynnie wpisać się w panoramę bulwarów, będzie też harmonizować z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Foyer wraz z „piątą elewacją” (dachem budynku) będzie widoczne z tarasu wawelskiego. Uczestnicy kongresów i koncertów będą mogli podziwiać miasto – i jednocześnie być doskonale widziani. Całkowity koszt projektu wynosi ponad 357 mln zł.
Każda firma musi indywidualnie się zastanowić, czy wynajęcie specjalnego miejsca na szkolenie pracowników jest dla niej korzystne. Nie ma jednak wątpliwości, że jeśli zdecyduje się na takie rozwiązanie, to będzie w stanie znaleźć powierzchnie o wysokim standardzie, w bliskiej odległości od centrum.