Wpływ na nowe trendy i oczekiwania najemców mają dwa czynniki: młode pokolenie wchodzące na rynek pracy oraz rozwój technologii mobilnych i sieci społecznościowych. To one są motorem dzisiejszych zmian jakie zachodzą w biurach. Dopasować trzeba nie tylko styl pracy i zarządzania zespołem, ale także samo miejsce pracy. Destandaryzacja – to główny trend. Żadna duża korporacja nie chce już, by jej biuro wyglądało podobnie do siedziby konkurencji. Ważny jest indywidualizm, bo to cecha którą cenią sobie młodzi pracownicy także w życiu prywatnym. A sprawne zarządzanie firmą i utrzymanie stałego zespołu wymaga dostrzeżenia pracownika nie tylko jako członka zespołu, ale przede wszystkim jako osoby. Biuro które zna każdy z nas przechodzi do przeszłości – przyznaje architekt Anna Baczkowska, menedżer ds. technicznego wsparcia w firmie Armstrong.
Społeczność górą
Co więc się zmienia? Przede wszystkim coraz częściej pracujemy w przestrzeni poza biurkiem. Spotkania odbywają się w różnym składzie w zależności od potrzeb, są to wieloosobowe narady w salach konferencyjnych, krótkie spotkania one-to-one, czy w końcu zaciszne miejsca do samodzielnej pracy w skupieniu. W siedzibach firm powstaje więc coraz więcej przestrzeni zaaranżowanych więc zgodnie z ideą Activity Based Workplace.
Te wspólne przestrzenie stają się standardem z jeszcze jednego powodu. W dobie rosnącego odsetka osób pracujących zdalnie z domu, lub będących więcej w delegacjach, niż w biurze istnieje konieczność omówienia od czasu do czasu firmowych tematów w zacisznym miejscu w siedzibie firmy. Wówczas większe lub mniejsze przestrzenie tzw. collaboration area, do wspólnej pracy są nieodzowne. Szacuje, iż na Zachodzie blisko 1/3 osób zatrudnionych w firmach to pracownicy mobilni, którzy spędzają w siedzibie firmy nie więcej niż 50 proc. czasu. Ten trend będzie umacniał się także w Polsce. Miejsca, gdzie ludzie mogą pracować razem, dyskutować w luźnej atmosferze, wymieniać pomysły, sprzeczać się i tworzyć całkiem nowe rozwiązania stają się konieczne w każdej nowoczesnej firmie – wyjaśnia architekt z Armstrong.
Kolejna przestrzeń wspólnej pracy i prywatnych rozmów to kuchnie pracownicze. Obraz małego, ciemnego pomieszczenia, gdzie przychodziło się jedynie po to, by zrobić kawę i szybko wrócić na lunch przed monitorem komputera to dziś rozwiązanie nie akceptowane przez młodych pracowników. Ich przywiązanie do firmy buduje się również poprzez komfort przebywania w biurze. Dlatego firmy inwestują w kantyny pracownicze. Coraz częściej to obszerne pomieszczenia, które są przestrzenią do spotkań w luźnej atmosferze. Młodzi ludzie, którzy często prowadzą ekologiczny styl życia wolą odgrzewać sobie przygotowane przez siebie zdrowe posiłki, a nie kupować gotowy lunch od dostawców pojawiających się rano w biurowcu. Jak silny jest to trend pokazuje choćby fakt, że w nowej siedzibie Apple zaprojektowanej przez biuro Foster + Partners, która mieć będzie 260 tys. mkw. powierzchni – aż 8 tys. mkw. stanowić będzie przestrzeń firmowej kantyny.
Jedna przestrzeń różne funkcje – dziś open space, jutro gabinet szefa
Wyznacznik dobrze zaplanowanej powierzchni nowoczesnego biura to też elastyczność na codzienne zmiany. Tak jak szybko zmienia się świat nowych technologii i narzędzi, tak szybko musi dziś zmieniać się biuro. To jeden z podstawowych wymogów dużych firm, które muszą dopasować się do realizowanych aktualnie zadań. W zależności od potrzeb szybko i sprawnie muszą mieć możliwość przearanżowania biura. Otwarta przestrzeń na kilka tygodni zajmować może większość biura, gdy firma prowadzi duży projekt w ramach jednego zespołu. Po tym czasie kolejny kontrakt może wymóc konieczność zmiany biura, tak by dysponować np. większą liczbą niezależnych przestrzeni.
- 1
- 2