Od dawna wiadomo, iż miejsce pracy ma ogromny wpływ na samopoczucie pracownika, a tym samym jego efektywność, która jest istotna z punktu widzenia pracodawcy. Nie jest niczym odkrywczym stwierdzenie, iż dyskomfort psychiczny lub fizyczny, odczuwany z powodu złych warunków pracy, przekłada się bezpośrednio m.in. na jakość i szybkość wykonywanych zadań. Przykładowo pracownicy przebywający przez dłuższy czas w hałasie szybciej odczuwają zmęczenie, stają się zdekoncentrowani czy podrażnieni. Kwestia komfortu użytkowników biura jest poruszana obecnie podczas wielu wydarzeń, na których dyskutuje się lub przedstawia sposoby ulepszenia miejsca pracy w celu poprawy samopoczucia pracowników. Jednym z tego typu wydarzeń była konferencja PLGBC Green Building Symposium, która w tym roku odbyła się pod hasłem: „Zdrowie, komfort i produktywność, czyli prawdziwe zyski płynące z zielonego budownictwa”.
Ukryte koszty
Wpływ biura na komfort pracowników może być łatwo zmierzony poprzez monitorowanie takich wskaźników jak: absencja w pracy, rotacja na poszczególnych stanowiskach, koszty świadczeń medycznych, wydajność pracy, a także realizacja zadań w wyznaczonych terminach. Zbyt wysoki poziom trzech pierwszych lub zbyt niski dwóch ostatnich sprawia, że pracodawca jest zmuszony do ponoszenia dodatkowych kosztów finansowych. W rezultacie, aby uniknąć tego typu „wydatków”, warto zadbać o dobre samopoczucie pracowników w miejscu pracy, dla których biuro stanowi drugi dom. Jak to zrobić?
Rozwiązań tego typu problemów należy szukać m.in. w idei zrównoważonego budownictwa promującej miejsca pracy sprzyjające komfortowi jego użytkowników, na który mają wpływ takie czynniki jak: optymalne warunki cieplne, świetlne, dźwiękowe, a także obecność nieszkodliwych materiałów wykończeniowych czy ergonomicznego umeblowania. Wiąże się to z zastosowaniem w biurze m.in. odpowiednich systemów klimatyzacyjnych czy wentylacyjnych, oświetlenia, rozwiązań tłumiących hałas oraz mebli dostosowanych do charakteru wykonywanych zadań. Lista rozwiązań zapewniających komfort pracownikom jest długa. Wdrożenie niektórych z nich jest szczególne istotne, aby zdobyć punkty podczas procesu certyfikacji budynków w systemie LEED czy BREEAM – są one potwierdzeniem faktu że dany obiekt spełnia warunki zrównoważonego budownictwa, a to natomiast jest jednoznaczne z tym, że stworzone zostały w nim optymalne warunki pracy. Decydując się na wynajem powierzchni biurowej w tego typu biurowcu, firma może być pewna, iż zastosowane w nim ekologiczne rozwiązania będą miały pozytywny wpływ na samopoczucie pracowników, zwiększając efektywność ich pracy.
Zaangażowanie wszystkich stron
Innym rozwiązaniem jest WELL Building Standard, zarządzany przez organizację International Well Building Institut. Jest to system certyfikacji, który określa, mierzy oraz monitoruje wpływ poszczególnych elementów środowiska wewnętrznego budynku na jego użytkowników. Jak mówił Phil Williams, dyrektor zarządzający w Delos Living, w ramach konferencji PLGBC Green Building Symposium, pozwala on na zaangażowanie się wszystkich zainteresowanych grup – m.in. inwestorów, najemców, architektów, wykonawców – w proces projektowania i kreowania zdrowych przestrzeni. Ma on na celu połączenie najlepszych praktyk w zakresie projektowania i budowy z badaniami opartymi na dowodach naukowych i medycznych, czyli wykorzystanie branży budowlanej jako narzędzia do wspierania ludzkiego zdrowia i dobrego samopoczucia. WELL Building Standard bazuje na siedmiu grupach czynników, które zostały określone przez medycynę jako kluczowe dla zdrowia. Wśród nich wymienić należy powietrze, wodę, odżywianie, światło, kondycję fizyczną, komfort, a także kwestie umysłowe.
Odpowiednio zaprojektowane i zaaranżowane biuro bez wątpienia przyczynia się do dobrego samopoczucia jego użytkowników. Sprzyja ono także kreatywności i efektowności pracowników co z kolei przekłada się na korzyści finansowe firmy. Kapitał ludzki posiadany przez daną organizację jest także motorem innowacji i przesądza o jej sukcesie na rynku. Dlatego też dbałość o kadrę pracowniczą powinna być priorytetem firmy w obecnych czasach. Nowoczesna technologia czy strategia stanowi tylko część organizacji – najważniejsi są bowiem ludzie i potencjał w nich tkwiący.