Jeszcze niedawno Polacy byli najbardziej, po Brazylijczykach, chętną nacją do zamieszczania prywatnych informacji i zdjęć w internecie. Obecnie obserwujemy odwrót od tej tendencji. Pojawia się świadomość, iż profil na portalu społecznościowym to wizytówka, dostępna dla szerokiego grona odbiorców, w tym potencjalnych pracodawców czy partnerów biznesowych.
Nasz wizerunek jest chroniony prawnie, wykorzystanie naszych zdjęć przez osoby trzecie w jakikolwiek sposób może oczywiście mieć swoje konsekwencje prawne, natomiast to jest teoria – mówi Piotr Bucki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Sieć ma tę wadę, że dosyć trudno się tropi pewne rzeczy, dosyć trudno dochodzić swoich spraw i czasem może się okazać, że krzywda wyrządzona na naszym wizerunku jest tak duża, a dochodzenie praw niewiele nam da, poza być może czystą satysfakcją, ale też długimi godzinami procesowymi – dodaje.
Niezwykle istotna jest ochrona własnej prywatności podczas korzystania z serwisów społecznościowych. Musimy zastanowić się, czy warto umieścić daną informację lub zdjęcie w sieci i nie wyrządzi nam to szkody na wizerunku. Każda ta rzecz świadczy o nas, jest przedłużeniem naszego CV, jest naszą komunikacją ze światem – podkreśla Piotr Bucki.
Jak zauważa ekspert, jeszcze kilka lat temu Polacy ustępowali jedynie Brazylijczykom, jeśli chodzi o największą niefrasobliwość w publikowaniu prywatnych treści w sieci. Obecnie sytuacja się zmienia – nadal dzielimy się prywatnymi informacjami z rodziną i znajomymi, lecz uważamy, by te dane były dostępne tylko dla określonych osób. Zauważam bardzo pozytywny trend, szczególnie wśród młodzieży - coraz częściej bardzo rygorystycznie robią swoje ustawienia prywatności, co cieszy. Rzadko kiedy widzę profile, na które można wejść i zobaczyć wszystkie treści – mówi Piotr Bucki.
Prowadząc swój profil na portalu takim jak Facebook musimy pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Należy regularnie je sprawdzać, gdyż portale społecznościowe co pewien czas wprowadzają zmiany. Cały czas wprowadzane są zmiany, które należy śledzić i sprawdzać, jak zmieniły się nasze ustawienia prywatności – potwierdza ekspert z Wyższej Szkoły Bankowej.
Wraz z rosnącym rynkiem urządzeń mobilnych, należy również pamiętać o bezpieczeństwie, gdy korzystamy właśnie z tej drogi komunikacji. Sprawdźmy w jaki sposób publikujemy z urządzeń mobilnych, bo może się okazać, że wszystkie zdjęcia, które wrzuciliśmy za pomocą aplikacji Instagram na Facebooka, są jednak ogólnodostępne – mówi Piotr Bucki.
Warto pamiętać, iż media społecznościowe mogą być pomocne, np. podczas poszukiwania pracy. Firmy rekrutacyjne i pracodawcy coraz częściej oglądają profile kandydatów przed podjęciem decyzji. Jeżeli to jest osoba nowa na rynku pracy, to dobrze, żeby to były informacje, które mogą coś ciekawego, dobrego, ważnego o niej powiedzieć. Obserwuję tutaj wzrastającą świadomość. Znam osoby, które mają świetnie poprowadzony profil na Facebooku, które potrafią w świetny sposób wykorzystać np. zdjęcie profilowe, żeby pokazać swój charakter – komentuje ekspert.