Giant

Usługi biznesowe szansą dla polskiego rynku

Coraz więcej firm decyduje się na przeniesienie swoich procesów biznesowych do Polski. Trend ten dotyczy głównie sektora usług finansowych, który doświadczył najwyższego wzrostu od kilku lat.

Rodzimy rynek usług biznesowych będzie zyskiwał na znaczeniu. Obecnie postępuje dynamiczny rozwój centrów BPO w największych miastach tj, Kraków, Wrocław czy Warszawa. Od początku ubiegłego roku swoją działalność rozpoczęło 60 nowych ośrodków tego typu. Natomiast od kwietnia 2014 r. inwestorzy działający w tym sektorze utworzyli aż 22 tys. miejsc pracy. Przez ostatnie 10 lat ten biznes urósł z kilku tysięcy ludzi do 150 tys. Mówię tutaj nie tylko o samym BPO, lecz także o centrach, które świadczą usługi tylko dla jednego wewnętrznego klienta – podkreśla Marek Grodziński, dyrektor Europejskiej Sieci Centrów BPO i członek zarządu Capgemini Polska oraz członek zarządu ABSL. – To wielka liczba profesjonalistów, menadżerów, którym można powierzać coraz bardziej zaawansowane i złożone procesy. Na rynku polskim branża usług rozwija się w dziedzinie IT, finansów i księgowości, HR, prawnej, a także łańcucha dostaw. Polska ma szansę stać się wielką doliną usługową i na to liczymy. W ramach ABSL-u prowadzimy m.in. projekt związany ze 100 tys. nowych miejsc pracy w sektorze Financial Services. Chcemy namówić firmy, które zarządzają funduszami, żeby przeniosły dużą część funkcji middle office do Polski – mówi Marek Grodziński.

 

W ramach projektu przygotowanego przez ABSL, który ma na celu przyciągnięcie do kraju obsługi funduszy inwestycyjnych, ma zostać utworzonych ok 100. tys. wysoko płatnych miejsc pracy w przeciągu kolejnych 4-7 lat w takich dziedzinach jak administrowanie i zarządzanie portfelami aktywów, środkami pieniężnymi, przepływami i ryzykiem międzynarodowych funduszy inwestycyjnych, a także z zakresu świadczenia usług dla podmiotów rynku finansowego. Według wyliczeń ekspertów, tego typu działalność przyniosłaby do budżetu państwa wpływy w wysokości 7 mld zł w okresie pięciu kolejnych lat. Firm, które zajmują się tymi procesami, jest już sporo na rynku, ale większość z nich dziś świadczy usługi typu back office. Stopniowo dokładają jednak coraz bardziej zaawansowane procesy – mówi członek zarządu Capgemini Polska. – Z czołowych 10 największych banków na świecie co najmniej pięć już tutaj jest. Baza na pewno istnieje, a wzrost jest najwyższy od kilku lat właśnie w sektorze Financial Services. Realizowanie przez centra usług coraz bardziej zaawansowanych procesów, pozwala na uzyskanie większej marży, gdyż dostarczane są usługi bazujące na wiedzy, co z kolei przekłada się na wyższy przychód z ich świadczenia.

 

Według zeszłorocznego rankingu Tholons Top 100 Outsourcing Destinations, który jest zestawieniem najlepszych lokalizacji dla inwestycji z zakresu sektora usług, Kraków znajduje się na dziewiątym miejscu wyprzedzając tym samym wszystkie kraje europejskie. 

 


0.0
Tagi:
Napisz pierwszy komentarz