Deweloperzy biurowi są aktywni na wielu płaszczyznach. Obok głównego obszaru działalności, jakim jest oczywiście realizacja inwestycji biurowych, angażują się także w przedsięwzięcia społeczne, kulturalne lub sportowe. Jedne wpisują się w koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu, a inne niekoniecznie. Czasami mają na celu wykreowanie wizerunku danego dewelopera, promocję jego marki lub po prostu budowanie pozytywnych relacji z mieszkańcami najbliższej okolicy czy miasta. Jedyną cechą wspólną, która łączy te działania jest to, że mają charakter dodatkowy i dobrowolny.
Obejmują one szeroki zakres tematyczny – do tej grupy możemy zaliczyć różnego rodzaju akcje, w tym charytatywne, inicjatywy organizowane na rzecz najbliższego otoczenia, sponsoring sportowy, dbałość o środowisko, a także upiększanie okolicy oraz tworzenie ogólnodostępnych miejsc, np. nowych przestrzeni miejskich. Jak to wygląda w przypadku deweloperów biurowych działających na rodzimym rynku?
Z miłości do zieleni i… sztuki
Sztandarowym przykładem tego typu działań jest nowa przestrzeń miejska powstająca w ramach placu Europejskiego, przy którym znajduje się warszawski kompleks biurowy Warsaw Spire. Firma Ghelamco Poland tworzy tam plac łączący funkcje publiczne i biznesowe, który dodatkowo przywróci mieszkańcom stolicy niedostępny przez lata teren. Koncepcją, która przyświecała deweloperowi, było utworzenie miejskiej przestrzeni z małą architekturą, zielenią, fontannami, wraz z restauracjami oraz kawiarniami. Nie mogło również zabraknąć miejsca dla kultury i sztuki. Na placu wzdłuż ul. Grzybowskiej powstanie niemal 60-metrowej długości pasaż wystawienniczy Art Walk. Konstrukcja zostanie dostosowana do całorocznego eksponowania obrazów, rzeźb i instalacji artystycznych. Stworzenie takiego miejsca wpisuje się w zamysł firmy, aby być aktywnym mecenatem wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Dlatego też deweloper powołał do życia w 2014 r. Fundację Sztuka w Mieście, której misją jest upowszechnienie działań i projektów kulturalnych aktywizujących lokalne społeczności w przestrzeni ich zamieszkania.
Sponsoring, czyli sportowa adrenalina
W całkowicie inną stronę poszła rzeszowska firma Developres, która aktywnie działa w obszarze sponsoringu sportowego. Deweloper, którym w swoim portfolio posiada biurowiec SkyRes Warszawska, jest sponsorem drużyny siatkarek Klubu Sportowego Developers Rzeszów występującej w Orlen Lidze. Developres, obok działalności siatkarskiej, jest również zaangażowany w rozwój jeździectwa. Wspiera Klub Jeździecki „Leśna Wola” znajdujący się w Głogowie Małopolskim. Kluczowym jeźdźcem klubu jest członek kadry narodowej w skokach przez przeszkody Michał Kaźmierczak. Wśród jego licznych sukcesów warto wspomnieć o zdobyciu srebrnego medalu Mistrzostw Polski Seniorów w 2011 lub zdobycie 1 miejsca w Pucharze Narodów CSIO.
Sportowo-chartatywnie
Na płaszczyźnie sportowej działa także firma Torus. Deweloper gdańskiego wielofunkcyjnego kompleksu Alchemia, organizuje Torus Triathlon In Da House – jedyne w Polsce zawody triathlonowe odbywające się zimą i w całości pod dachem, w centrum rekreacyjno-sportowym w Alchemii. W bieżących roku miała miejsce już druga edycja wydarzenia. Udział w niej wzięło niemal 100 zawodników, a rywalizacja objęła sprinterski dystans – 750 m przepłynięcia w basenie, 20 km do przejechania na rowerze, a także 5 km do przebiegnięcia na bieżni elektrycznej – oraz dystans 1/4 Ironmana. Zawodom towarzyszył także cel charytatywny „km NA ZDROWIE”. Chętni mogli pokonywać kilometry na rowerze spinningowym lub bieżni elektrycznej, które następnie zmieniano na złotówki.