Jak jeszcze działają na nas barwy?
Kolor, przede wszystkim, pomaga organizować pracę w biurze. Często zaznaczamy ważne rzeczy żółtymi karteczkami. Żółty kolor znaczników wynika bardziej z kodu, który się przyjął, niż znaczenia samego koloru. Natomiast to, co rzeczywiście ma fizjologiczne znaczenie dla człowieka, to podkreślanie czerwonym kolorem ważnych rzeczy. Faktycznie, ten kolor na nas mocno działa. Kolor ma też zastosowanie w materiałach biurowych. Jeśli chcemy zwrócić uwagę zespołu na szczególny element projektu i chcemy żeby zapadł w pamięć pracownikom, to lepiej przygotować dokument w ramach tekstu kolorowego niż czarno-białego. Bo teksty pisane kolorową czcionką czytamy szybciej, lepiej zapamiętujemy i więcej z nich rozumiemy.
Co możemy zrobić w sytuacji gdy pracujemy w szarym, monotonnym biurze, a przemalowanie ścian raczej nie wchodzi w rachubę?
Jeśli nie mamy możliwości przemalowania biura, możemy rozstawić zielone kartki, które spowodują, że nasz wzrok odpocznie od ekranu monitora. Ale ważne, żeby był to jasny zielony, bo ciemny odcień może wzbudzać rozdrażnienie.
Możemy też urozmaicić pokój kolorową tablicą lub zawiesić obraz przedstawiający widok, który pozytywnie nas nastraja – na przykład plaża, morze, hasło motywujące do działania. W szare smutne dni powieśmy obrazek, który przypomina nam ciepłe dni – w ten sposób nasz umysł automatycznie będzie się tam przenosił. Kolorowe podkładki pod klawiaturę, gadżety na biurko, podkładki pod myszkę, wszelkiego rodzaju takie elementy i kolorowe kartki. Urozmaici to przestrzeń pracy.
Czy z kolorem można przesadzić?
Tak, można. Z kolorem ścian przesadzimy, jeśli będzie zbyt intensywny. Przeprowadzono badania o wykorzystaniu intensywnych kolorów w pomieszczeniach innych niż kreacyjne i wynika z nich, że jeśli ściany będą w zbyt mocnym kolorze to po prostu będziemy się w nim męczyli. Od momentu wejścia do biura będziemy czuć się przytłoczeni. Wybierając kolory do wnętrza biura trzeba postawić na zdrowy rozsądek i równowagę.
Czy jesienią i zimą powinniśmy się otaczać innymi kolorami niż wiosną i latem?
Oczywiście. Jesienią i zimą powinniśmy otaczać się kolorami jasnymi, dlatego, że w tych porach roku do wnętrz dociera mniej światła. Powinniśmy wybierać kolory jasne, ciepłe. Porównując jakie kolory najlepiej sprzedają się w rejonie basenu Morza Śródziemnego, a jakie w Polsce, to widać, że ludzie mieszkający w cieplejszym klimacie wybierają ciemne kolory do wnętrz. Natomiast im bardziej na północ, tym wyposażenie wnętrz jest coraz jaśniejsze. Na potwierdzenie, wystarczy spojrzeć na styl skandynawski – przeważa w nim biały kolor.
Specjalizuje się Pan w psychologii koloru i Visual Merchandisingu. Czym jest psychologia koloru?
Psychologia koloru zajmuje się klasyfikacją emocji i łączenia ich z kolorami. Na podstawie badań analizowany jest wpływ koloru na nasze zachowanie i nastrój. Oczywiście są to zawsze subiektywne odpowiedzi respondentów, ponieważ bazujemy na rzeczach związanych z uczuciem. Na przykład czerwona róża może kojarzyć się pozytywnie, z miłością, natomiast czerwony znak stop będzie wywoływać już inne skojarzenia. Natomiast visual merchandising jest sztuką kreatywnego układania wystaw, tak żeby sprzedawały. Czyli najważniejsze w merchandisingu są kolor i ekspozycja. Celem jest zrobienie takiej aranżacji sklepu, żeby klient na podstawie wystawy zechciał wejść do środka sklepu.
- 1
- 2